بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش والدین فلش درباره برنامه نویسی فلش برنامه نویسی و همه چیز در مورد آن

برنامه نویسی و همه چیز در مورد آن

تاریخ انتشار ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۱۴ دقیقه
برنامه نویسی و همه چیز در مورد آن

برنامه نویس آینده، ورود شما را به دنیای برنامه نویسی خوش آمد می‌گوییم. همین که اینجا هستید و در حال مطالعه این مقاله، یعنی مسیر انتخابی شما درست است. حتما شما هم مانند اکثر افراد جامعه در مورد برنامه نویسی مطالبی شنیده‌اید. محبوبیت برنامه نویسی و جذابیت‌های متعدد آن با توجه به مسیر شغلی گسترده و درآمد بالای آن موجب گردیده که افراد بسیاری وارد این حوزه شوند و برنامه نویسی را یاد بگیرند. از رایانه‌ها، ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون، لباسشویی، آسانسورها و خودرو‌های جدید همگی با برنامه نویسی بر روی کامپیوترشان کار می‌کنند. به طور کلی هر وسیله هوشمندی که در اطراف خود می‌بینید توسط یک برنامه نویس کدنویسی شده است. در این وسایل با زدن هر دکمه یک کد کامپیوتری اجرا می‌شود که از قبل نوشته شده است.

اگر شما هم می‌خواهید از صفر و پایه برنامه نویسی را یاد بگیرید، ما به شما کمک می‌کنیم که قدم‌های محکمی در این سفر هیجان انگیز بردارید. احتمالا سوالات زیادی در ذهن شما نقش بسته است که اصلا برنامه نویسی چیست و چگونه می‌توان با آن زندگی آینده را ساخت؟ باعث افتخار من و دوستانم در جونیوراست که در این مقاله هرآنچه در مورد برنامه‌نویسی لازم است بدانید را با بیانی ساده در اختیار شما بگذاریم.

 

برنامه نویسی چیست؟

در تعریف برنامه نویسی به بیان خودمانی، آماده‌سازی یک برنامه از طریق تعدادی دستورالعمل برای اجرا شدن توسط رایانه یا هر دستگاه هوشمند، با هدف رسیدن به نتیجه موردنظر می‌باشد. به عبارت دیگر برنامه نویسی مهارت صحبت کردن و زبان مشترک برقراری ارتباط بین انسان و ماشین است.

برای توضیح برنامه نویسی با نگاهی تخصصی باید گفت که کامپیوترها و دستگاه‌های هوشمند فقط داده‌های صفر و یک را متوجه می‌شوند. به دلیل دشواری به کارگیری آن برای انسان، به برنامه نویسی نیاز داریم. پس برای نوشتن، اجرا و توسعه یک برنامه، نیازمند وجود یک زبان واسط خواهیم بود که به آن زبان برنامه نویسی گفته می‌شود. این برنامه‌ها معمولا به زبان انگلیسی که بین المللی و قابل درک برای انسان باشد نوشته می‌شوند. با این کار خواندن و نوشتن برای برنامه نویس ساده می‌گردد. زمانی‌که برنامه نویس کدی را می‌نویسد، آن کد توسط زبان برنامه نویسی ترجمه شده و در قالب یک فایل قابل اجرا برای رایانه یا دستگاه هوشمند تبدیل می‌شود. بنابراین برنامه نویسی کامپیوتر (Computer Programming) فرآیند طراحی و ساخت یک برنامه قابل اجرا به منظور انجام یک عمل رایانشی خاص می‌باشد.

کامپیوتر مانند انسان قدرت درک مسائل را ندارد و قدم به قدم و به ترتیب دستورات را اجرا می‌کند. به طور کلی هدف از برنامه نویسی را می‌توان ایجاد ترتیبی از اجرای خودکار دستورالعمل‌ها برای حل کردن یک مسئله یا انجام یک عمل در سیستم‌های کامپیوتری عنوان کرد.

 

تاریخچه برنامه نویسی

یک برنامه نویس را در ذهن خود تصور کنید. اگر تصویر یک مرد در ذهن شما نقش بست، جالب است بدانید که اولین برنامه نویس در واقع خانمی ریاضیدان و بریتانیایی به نام آیدا لاولیس (Ada Lovelace) بوده است. پس برنامه نویسی کمتر از دویست سال قبل در سال ۱۸۳۳ متولد گردیده است. درآن سال خانم لاولیس با یک دانشمند و مخترع به نام آقای چارلز بابج (Charles Babbage) دیدار کرد. آقای بابج در حال ساخت ماشینی بود که امروزه آن را با نام موتور تحلیلی می‌شناسیم. خانم لاولیس متوجه پتانسیل بسیار بالای این دستگاه برای انجام کارهای پیچیده‌ توسط محاسبات ساده ریاضی شد. بنابراین شروع به نوشتن اولین الگوی برنامه نویسی برای ارتباط با این موتور کرد و به عنوان اولین برنامه نویس تاریخ شناخته شد. او پیش‌بینی کرد کامپیوتر‌ها می‌توانند موزیک بنوازند و شطرنج بازی کنند.

آدا لاولیس

درسال ۱۸۹۰ هرمن هولرس (Herman Hollerith) آمریکایی این دستگاه را تقویت و در اداره سرشماری آمریکا به کار گرفت. او درسال ۱۹۲۴ شرکت بین‌المللی ماشین‌های تجاری (International Business Machine Corporation) که به IBM مشهور است را ایجاد کرد. شرکت IBM اولین کامپیوترهای نوین خود را در دهه‌ی ۱۹۴۰ عرضه نمود. این کامپیوتر‌ها توسط نیروی برق زیاد، سرعت پایین و ظرفیت حافظه‌‌ی بسیار کم وبا زبان‌های سطح پایین کار می‌کردند.

باگذر زمان ایده‌ها و اختراعات مختلفی برای طراحی و پیشرفت این ماشین‌ها ارائه شد. الگوریتم‌های پیچیده‌تری شکل گرفت. به‌همین ترتیب زبان‌های برنامه نویسی نیز از سطح پایین به سطح بالاتر و پیشرفته‌تر تکامل پیدا کردند. اکنون شما در دنیایی هستید که پر از زبان‌های مختلف برنامه نویسی است. چون بسته به هر نوع نیازی زبان برنامه نویسی جدیدی طراحی و به دنیا معرفی می‌گردد! در ایران مدت کوتاهی است که برنامه نویسی جایگاه خود را به عنوان یک حرفه تخصصی و موفق ما بین رشته‌ها پیدا کرده است.

 

برنامه نویس کیست؟

اصطلاحات «کدنویس»، «برنامه نویس» و «توسعه دهنده» در دنیای فناوری اطلاعات زیاد به کار می‌رود. این‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه بیشتر متوجه آن‌ها خواهید شد.

برنامه نویس کسی است که روی مانیتور چیزهایی را خلق می‌کند، خلاقیت، زیبایی یا مفید بودن آن‌ها ممکن است شما را شگفت زده کند. پس در دو حالت می‌توانید ادامه مقاله را بخوانید؛ اول: مشتاق حل کردن مسائل ریز و درشت باشید؛ دوم: بخواهید با دست‌ها و ذهنتان از طریق آفرینش ایده‌های خود یا دیگران، آدم‌ها را مجذوب کنید.

برنامه نویس دستورالعمل‌های لازم را کدنویسی، امتحان و برای اجرا روی سیستم‌های کامپیوتری آماده می‌نماید. در حقیقت برنامه نویسی فرآیند گسترده‌ای را علاوه بر کدنویسی شامل می‌شود. برای تولید یک نرم افزار فرآیندی از طراحی، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، حل مسئله، ایجاد ساختار تا نوشتن و معماری کلی آن را برنامه نویس انجام می‌دهد. برنامه نویسی، تصمیم‌گیری سطح بالا در خصوص نحوه عملکرد و تعامل اجزای مختلف یک سیستم می‌باشد که نیاز به درک عمیق‌تر و جامع‌تری از مفاهیم علوم کامپیوتر دارد.

 

کدنویس کیست؟

در تفاوت کدنویس و برنامه نویس باید بدانید که همه‌ی برنامه نویسان کد نویس هستند. ولی همه‌ی کد نویسان برنامه نویس نیستند. کدنویسان دانشی همانند یک برنامه نویس یا توسعه دهنده را ندارند. آن‌ها اغلب در الگوریتم‌سازی و خودکار سازی فرآیندها تجربه‌کمتری داشته و تنها در یک زبان برنامه نویسی مهارت دارند. بنابراین برنامه نویس، کدنویسی با تجربه و حرفه‌ای است که به دو یا چند زبان برنامه نویسی مسلط بوده و با داشتن دانش فنی کافی کدهایی تمیز و بدون خطا می‌نویسد.

برای آگاهی بیشتر به مقاله تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی را بیشتر بشناسید از جونیورا مراجعه نمایید.

 

توسعه دهنده کیست؟

توسعه دهنده برنامه‌های نرم افزاری را تولید و خلق می‌کند. او قادر است کدهای منبع یک نرم افزار را نوشته، مستندسازی، عیب‌یابی و در نهایت اجرا کند. توسعه دهنده نقشی کلیدی در ساختاردهی و گسترش کدهای نرم افزاری و برنامه‌های کاربردی دارد. یک توسعه دهنده با عناوین مختلفی همچون توسعه دهنده نرم افزار، اپلیکیشن، موبایل، وب و غیره شناخته می‌شود.

بنابراین توسعه دهنده نسبت به برنامه نویس به صورت عمیق‌تر در پروژه‌ها شرکت دارد و محدوده‌ی وظایف او گسترده‌تر است.

 

فواید یادگیری برنامه نویسی

شاید با خود بگویید چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟ به چه دلیل باید خود را درگیر این مهارت کنیم؟ البته حق دارید زیرا آدمی تا دلیل یک کار و فایده آن را نداند انگیزه و اشتیاقی نیز برای یادگیری نخواهد داشت. اینجا قصدداریم به این موضوع بپردازیم که اگر وارد حوزه برنامه نوسی شوید چه اتفاقات خوبی برای شما رقم خواهد خورد. درعصر حاضر تکنولوژی در حال بلعیدن تمام حوزه‌هاست. حال اگر شما به درک بهتری از آن برسید می‌توانید نگرش خود را به این دنیا تغییر دهید. زیرا برنامه نویسی تنها طریقه ساخت یک برنامه را شرح نمی‌دهد بلکه شما را از سرعت بالای پیشرفت و توسعه تکنولوژی آگاه می‌سازد. شما می‌آموزید چرا یک برنامه ساخته شده است؟ چه مشکلی از جامعه حل کرده و چرا دیگران این موقعیت را برای ساخت چنین برنامه‌ای درک نکرده‌اند؟

درمقاله چرا باید کودکان برنامه نویسی یاد بگیرند؟ از جونیورا می‌توانید مطالب بیشتری را مطالعه نمایید.

 

بیشتر مردم به دنبال رفتار منطقی و استدلالی در مواجهه با مشکلات خود هستند. برنامه نویسی به یافتن بهترین راه حل‌ها کمک می‌کند و در درازمدت موجب افزایش گیرایی و هوش می‌شود. البته برای بسیاری تنها ابزار سرگرمی و رشد خلاقیت است. برنامه نویسی شما را از یک مصرف کننده‌ی فناوری به تولیدکننده فن‌آوری رسانده که حس غرور و اعتماد به نفس را درونتان شعله‌ور می‌کند. آینده روشنی دارد و ازمهم‌ترین، پردرآمدترین و پرمخاطب‌ترین مشاغل است. برای کودکان و نوجوانان در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها بسیار مناسب است. به طورخلاصه موجب افزایش مهارت‌های ارتباطی، تمرکز، توانایی، پشتکار و کارگروهی می‌شود. کارکردن روی ایده‌هایتان هیجان را در وجود شما ایجاد می‌کند و به استقلال کاری و حتی مالی دست پیدا می‌کنید.

برای کسب اطلاعات وجزییات بیشتر نسبت به این فواید مقاله ۱۹ علت اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان از جونیورا را نیز مطالعه نمایید.

 

شروع برنامه نویسی از کجاست؟

خوشبختانه یادگیری برنامه نویسی خیلی آسان است. شما به عنوان برنامه نویس آینده به پیش نیاز یا مقدمات خاصی احتیاج ندارید و به راحتی با داشتن یک کامپیوتر و هدف می‌توانید این علاقه را دنبال کنید. زیرا چیزی که در این مسیر مهمترین است علاقه، تلاش و پشتکار شما می‌باشد. با تمرین، به راحتی می‌توانید مهارت خود را افزایش دهید و به تدریج متخصص گردید. کافی است خودتان بخواهید تا در آینده از این مهارت درآمد بسیار خوبی کسب کنید.

برنامه نویسی حوزه‌‌ای وسیع و دارای شاخه‌های مختلفی است. اما شما با هر سن، سطح سواد، تحصیل در هر رشته و کمترین میزان زبان انگلیسی (به منظور کدنویسی) می‌توانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. البته شیوه آموزش آن به یک کودک با یک فرد جوان قطعا تفاوت دارد. مقاله بهترین سن شروع برنامه نویسی چه زمانی است؟ از جونیورا را ببینید.

در سال‌های اخیر محتواهای زیاد و بسیار خوبی به زبان فارسی نیز تولید شده است. در ابتدا مشخص کنید با چه هدفی و به کدام کاربرد و شاخه‌ای از آن علاقه دارید؟ زیرا درحال حاضر حرفه‌ی برنامه نویسی از پژوهش‌های زیست شناسی گرفته تا تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی کاربرد دارد. برنامه نویسی یک ابزار است و صرفا منحصر به دانش آموختگان رشته کامپیوتر نیست.

پس از تعیین حیطه فعالیت، در قدم بعدی باید به سراغ انتخاب و یادگیری زبان برنامه نویسی به عنوان ابزاری مورد نیاز برای اهداف خود بروید. مفاهیم پایه و مقدماتی هر زبان برنامه نویسی منتخب را باید با شروع کار عملی، تمرین و انجام پروژه فرا گرفت.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله نکاتی که قبل از شروع برنامه نویسی کودکان باید بدانید را از جونیورا مطالعه نمایید.

 

چطور برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

اگر واقعا مشتاق یادگیری هستید همین حالا شروع کنید! ما در جونیورا نقشه‌ی راهی را ترسیم کرده‌ایم که رویاهای شما خط به خط واقعی گردد. دوره استارتر برای آشنایی بیشتر شما با برنامه نویسی به شیوه بازی و سرگرمی مهیا شده است. در این دوره‌ی کاملا رایگان هم بازی کنید و هم برنامه نویسی را یاد بگیرید.

کوئرا کالج، به صورت تعاملی برنامه نویسی را به شما آموزش می‌دهد. در دوره دروازه ورود به برنامه نویسی دید کلی از مسیرهای برنامه نویسی، تفکر الگوریتمی، حل مسئله و آشنایی با تجربیات افراد مختلف را در قالب ۹ فصل و ۸۰ درسنامه و ۴۵ ویدئو فرا خواهید گرفت.

همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان خبره جونیورا برای اینکه بدانید کدام مسیر مناسب شماست استفاده نمایید. یادتان باشد هدف بزرگ جونیورا ترویج برنامه‌نویسی و تفکر رایانشی به عنوان یکی از مهارت‌های اصلی عصر نوین فناوری و تکنولوژی در بین دانش‌آموزان است.

به طور خلاصه ما بستر یادگیری ابتدایی تا حرفه‌ای برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلف را در سامانه‌های جذاب و کمک آموزشی جونیورا و کوئرا فراهم کرده‌ایم. هیچ زمانی برای یادگیری و کسب مهارت، دیر یا زود نیست.

 

زبان برنامه نویسی چیست؟

برای به اشتراک گذاشتن نظرات، افکار و احساسات ما به ابزاری به اسم زبان نیاز داریم. برای مثال فارسی، زبان مادری مشترک ما، موجب گردیده تا بتوانیم دانسته‌ها و آموزه‌های خود را از طریق این مطالب با شما به اشتراک بگذاریم. زبان برنامه نویسی نیز زبانی است که بوسیله آن برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان با رایانه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری ارتباط برقرار کرده و آن را هدایت می‌کنند. به بیانی دیگر زبان برنامه نویسی نوعی نظام نشانه‌گذاری نوشتاری یا گرافیکی ما بین انسان و ماشین می‌باشد. زبان‌های برنامه نویسی انواع مختلفی داشته و برای اهداف، سلایق و کاربردهای متفاوتی استفاده می‌گردند.

زبان‌های برنامه نویسی از دیدگاه‌های متفاوت بررسی و تقسیم‌بندی می‌شوند. در اینجا به دسته‌بندی زبان‌های برنامه نویسی نزدیک به زبان ماشین خواهیم پرداخت. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زبان‌های برنامه‌نویسی معروف دنیا را نیز مطالعه نمایید. البته هرگز این نکته کلیدی را فراموش نکنید که چیزی به عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد و هر زبان برای ساده‌تر کردن مسائل و راه حل‌های خاص به کار می‌رود.

 

انواع زبان‌های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی بر اساس نزدیکی به زبان ماشین به زبان‌های سطح پایین و بالا دسته‌بندی می‌شوند.

برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی سطح پایین

اولین زبان‌هایی هستند که برنامه نویسی با آن‌ها رواج یافت. زبان سطح پایین زبانی وابسته به ماشین (همان صفر و یک) و قابل درک‌ترین زبان برای کامپیوتر‌ است. برنامه‌هایی که با این زبان‌ها نوشته می‌شوند برای اجرا شدن به مفسر یا کامپایلر احتیاج ندارند. زبان سطح پایین سرعت اجرای بالایی دارد و در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

  • زبان ماشین (۱GL): این زبان به شکل رشته‌هایی از اعداد دودویی نمایش داده می‌شود و تنها زبانی است که مستقیما برای پردازنده کامپیوتر (CPU) قابل فهم و درک می‌باشد.
  • زبان اسمبلی (۲GL): این زبان با نام اسمبلی یا ASM شناخته می‌شود و برای پردازنده‌های خاص طراحی شده است. برای تبدیل آن به زبان ماشین از اسمبلر استفاده می‌گردد و به حافظه‌ی کمتر و زمان اجرای کمتری برای اجرای یک برنامه نیاز دارد. برنامه نویس اسمبلی باید اطلاعات جزیی از مشخصات سخت‌افزاری که برای آن برنامه‌نویسی می‌کند را در اختیار داشته باشد.

زبان برنامه نویسی سطح بالا

زبان‌های سطح بالا شباهت زیادی به زبان انسان دارند و به همین خاطر به یک مفسر یا کامپایلر برای تفسیر و تبدیل کدهای نوشته شده به زبان ماشین نیازمند هستند. هر چند این زبان‌ها سرعت کم‌تری نسبت به زبان‌های سطح پایین دارند؛ اما یادگیری، نوشتن، خواندن و مدیریت کدها در آن‌ها بسیار راحت‌تر است. از نشانه‌گذاری ریاضی برای اجرای وظایف آن‌ها استفاده می‌گردد. زبان‌هایی همچون Python،Java ،JavaScript ، PHP و غیره از جمله زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا می‌باشند. این زبان‌ها شامل زبان رویه محور (۳GL)، مسئله محور (۴GL) و زبان طبیعی (۵GL) می‌شوند. البته زبان‌های طبیعی همچنان در مرحله‌ی توسعه و ساخت هستند.

زبان‌های سطح متوسط

زبان‌های سطح متوسط یا زبان واسط، در جایگاهی مابین زبان‌های سطح پایین و بالا قرار دارند. این زبان‌ها تجربه کاربری نزدیک و خوبی با زبان انسان و ماشین را به طور موازی تامین می‌نمایند. زبان‌های C و ++C از جمله‌ی این زبان‌ها به شمار می‌روند.

انواع دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌توان به اشکالی دسته‌بندی نمود که در مقاله زبان‌های برنامه‌نویسی معروف دنیا از جونیورا آمده است.

 

کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

متخصصین دنیای رایانه از ابتدا سراغ ایجاد زبان‌هایی رفتند تا ارتباط موثرتری را با کامپیوتر خود برقرار کنند. این زبان‌های برنامه نویسی در مواردی توانستند راهشان را از ایده‌های این افراد به بیرون پیدا کنند و در دسترس عموم قرار گیرند. برنامه نویسان اولیه مجبور بودند که منظورهای ساده خود را بر روی صفحات زیادی پانچ کنند تا توسط کامپیوترهای اولیه خوانده شود. این روند ادامه داشت تا اینکه اولین زبان سطح بالای دنیا به نام ShortCode که زبانی تابعی بود ظهور پیدا کرد. در این زبان از عبارت‌های ریاضی قابل درک برای انسان استفاده می‌شد. توسعه زبان‌های برنامه نویسی اغلب برای آسان‌تر کردن کارها صورت می‌گرفت و پس از طی کردن تکامل و گسترش بیشتر در دسترس همگان قرار می‌گرفت.

زبان‌های برنامه نویسی امروز به حدی پیشرفت کرده‌اند که در همه زمینه‌ها مانند خانه هوشمند، کامپیوتر خودرو، اپلیکیشن‌های گوناگون و هزاران مورد دیگر کاربرد دارند. زبان‌های برنامه نویسی به دلیل قابلیت‌های متنوع، ویژگی‌های خاص و کاربردهای فراگیر دارای جذابیت و توجهی منحصر به فرد هستند. در ادامه چندین زبان پرکاربرد و محبوب بین برنامه نویسان در سال‌های اخیر را معرفی می‌کنیم.

 

– جاوا  (JAVA)

جاوا از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا بوده که یادگیری آن آسان است. از جاوا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فناوری اقتصادی و تجاری بزرگ استفاده می‌شود. زبان برنامه نویسی جاوا به منظور تولید، ایجاد و توسعه انواع سیستم عامل‌ها، نرم افزارهای کاربردی، سامانه‌ها، بازی، هوش مصنوعی و غیره می‌توان بهره برد. کاربردهای پیشرفته جاوا در توسعه سامانه‌های ابری، یادگیری ماشین و کلان داده مشهور است.

 

– پایتون  (Python)

پایتون زبان برنامه نویسی همه کاره در حوزه‌های وسیع و کاربردی مانند هوش مصنوعی، توسعه وب، نرم افزارهای تجاری، اینترنت اشیاء (IOT)، تحلیل داده، یادگیری ماشین و غیره می‌باشد. فراگیری زبان پایتون برای کودکان و نوجوانان و افراد مبتدی بهترین انتخاب به منظور ورود به دنیای برنامه نویسی است.

اگر راغب به یادگیری زبان پایتون هستید، می‌توانید از دوره مسیر کدآپ جونیورا بهره‌مند شوید.

برای مطالعه بیشتر در خصوص زبان محبوب پایتون از طریق لینک‌های زیر اقدام نمایید.

دلایل محبوبیت پایتون

کاربردهای پایتون و جذابیت های این زبان برنامه‌نویسی

آیا یادگیری پایتون سخت است؟

چرا پایتون؟مزیت های زبان برنامه‌نویسی پایتون

هک با پایتون و انواع هکر

 

– جاوا اسکریپت  (JavaScript)

این زبان برنامه نویسی محبوب جهان به منظور ساخت صفحات وب تعاملی و پویا استفاده می‌گردد و مکمل HTML و CSS است. توسعه وب، بازی، نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن دستگاه‌های همراه از جمله کاربردهای زبان جاوا اسکریپت می‌باشد.

 

– زبان سی  (C)

زبان برنامه نویسی C قدیمی اما بسیار پرکاربرد بوده به طوری که آن را به عنوان مادر زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا می‌دانند. از این زبان برای طراحی، تولید و توسعه بازی، زبان‌های برنامه‌نویسی جدید، کامپایلرها، سیستم عامل‌ها، پایگاه‌های داده و برنامه‌های موبایل استفاده می‌کنند.

 

– سی‌پلاس‌پلاس  (++C)

زبان برنامه نویسی ++C نسخه پیشرفته زبان C است. از کاربردهای این زبان برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، سیستم عامل‌های گوناگون، بازی، توسعه وب، یادگیری ماشین و داده کاوی استفاده می‌گردد.

 

– سی شارپ  (#C)

زبان برنامه نویسی #C پرکاربرد و قدرتمند است. شرکت مایکروسافت در چهارچوب دات نت (NET.) این زبان را طراحی و ایجاد کرده و محبوبیت زیادی بین برنامه‌نویسان دارد. از ابزارهای سی شارپ برای کارهای حرفه‌ای و حوزه‌های مختلفی مانند توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و نرم افزارهای کاربردی و بازی بر پایه سیستم عامل ویندوز استفاده ‌می‌شود.

 

– زبان برنامه نویسی R

این زبان برنامه نویسی برای محاسبات آماری و گرافیک و قابل اجرا بر روی تمام سیستم عامل‌ها از جمله ویندوز، لینوکس و میکنتاش می‌باشد. از زبان R برای تولید محتواهای نموداری، مدل‌سازی خطی و غیرخطی، آزمون‌های آماری، تجزیه و تحلیل، خوشه‌بندی و طبقه‌بندی داده‌ها و تکنیک‌های گرافیکی استفاده می‌گردد. زبان برنامه‌نویسی R زبانی منبع باز و رایگان است و به راحتی می‌توان طرح‌های با کیفیت مانند نمادها و فرمول‌های ریاضی را در آن تهیه نمود.

 

– پی‌ اچ‌ پی  (PHP)

زبان برنامه نویسی PHP از نخستین زبان‌های کاربردی سمت سرور و تکمیل کننده HTML و CSS است. سادگیPHP  موجب شده که برنامه‌نویسان برای نوشتن اسکریپت‌ها و دستورات سمت سرور وب سایت‌ها و سامانه‌های مختلف تحت وب از آن استفاده کنند.

 

– کاتلین  (Kotlin)

زبان برنامه نویسی Kotlin سریع، محبوب و چند پلتفرمی است که توسط گوگل به عنوان زبان رسمی برنامه‌نویسی سیستم عامل اندروید معرفی شده است. کاتلین بر بستر ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود و با هدف جایگزینی بهتر برای زبان جاوا توسعه یافته است.

 

– سوئیفت (Swift)

شرکت اپل (Apple) از زبان برنامه نویسی سوئیفت برای توسعه سیستم عامل iOS، iPadOS، macOS، tvOS، watchOS استفاده می‌کند. سوئیفت سریع و امن، جایگزینی برای زبان‌های مبتنی بر C و حل مشکلات پلتفرم قدیمی اپل با الهام از  ++Cو پایتون می‌باشد. با سوئیفت توسعه‌دهندگان انواع بازی‌، شبکه‌های اجتماعی و تجاری را تولید می‌کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم، به منظور اخذ اطلاعات بیشتر در مورد جزییات زبان‌ها مقاله زبان‌های برنامه‌نویسی معروف دنیا از جونیورا را نیز مطالعه نمایید.

 

انواع شغل‌های برنامه نویسی-درآمد و بازار کار آن

شاید شما هم به کسب درآمد از شغل برنامه نویسی علاقه‌مند باشید و به دنبال آگاهی از مزایای آن باشید. برای اینکه بتوانید خیلی جدی روی شغل برنامه‌نویسی فکر کنید با ادامه‌ی مطلب همراه باشید. از وظایف مختلف مشاغل مرتبط با برنامه‌نویسی می‌توان به طراحی، تولید، برنامه‌ریزی، عیب‌یابی، رفع اشکال، نگهداری و پشتیبانی از نرم افزارها اشاره نمود. پس درآمد برنامه‌نویسی نیز به موارد زیادی بستگی دارد بطور مثال برای تلفن همراه هوشمند برنامه می‌نویسید و یا وب و یا با پایتون؟ قطعا این تفاوت‌ها روی میزان درآمدتان تاثیر می‌گذارد. همچنین مهم است که بازار هدفتان در کدام کشور باشد. چون مسلما بازار کار و درآمد یک برنامه نویس در جهان متفاوت است.

برنامه‌نویسی فرصت این تجربه را به شما می‌دهد که از طریق تخصص خودتان پول بسازید. شیرینی دریافت درآمدها در شما احساس مفید بودن و موفق بودن را می‌آفریند. به مرور زمان برای کسب درآمد بیشتر و بازار کار بهتر مجبور هستید که خودتان را ارتقاء دهید. از این‌رو برنامه‌نویسی شاخه‌های مختلف و بسیاری دارد که بر اساس شیوه‌های کسب درآمد این مشاغل به شش دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • استخدام درسازمان‌ها، استارت آپ‌ها، شرکت‌ها وغیره
  • آزادکاری‌(Freelance)
  • تدریس وتولید محتوای آموزشی مجازی
  • ایده‌پردازی وایجاد بسترهای توزیع
  • انجام پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • برنامه‌نویسی وفروش سایت واپلیکیشن‌های تلفن هوشمند

 

مقالات زیر برای اطلاع بیشتر درخصوص مسیرهای شغلی برنامه نویسی و انتخاب آن‌ها پیشنهاد می‌گردد:

چرا وچطور شغل برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم؟

راهنمای مسیرشغلی برنامه‌نویسی

بازارکار برنامه‌نویسی در داخل وخارج از ایران

 

اگرعاشق کدنویسی هستید، به‌جزییات توجه می‌کنید ومهارت‌های تحلیلی بالایی دارید به شغل برنامه‌نویسی برای آینده خود فکر کنید. برخی عناوین شغلی معروف برنامه‌نویسی در بازارکار عبارتند از تحلیل‌گر سیستم، توسعه‌دهنده وب و نرم‌افزار، کارشناس پایگاه داده، تحلیل‌گر امنیتی و داده.

 

مزایای شغل برنامه نویسی

با نگاهی به زندگی یک برنامه نویس متوجه رضایت شغلی بالا در او می‌شوید. این شغل اگر با علاقه و اشتیاق درونی همراه باشد، یک انتخاب عالی محسوب شود. هرچند برنامه نویسی شغلی چالشی است ولی فرصت‌های یادگیری و پیشرفت بسیاری در آن وجود دارد.

درآمد در این شغل از متوسط درآمد سطح جامعه بالاتر است و پتانسیل رشد و افزایش نیز دارد. با کسب تجربه‌های مختلف و در طولانی‌ مدت امکان دریافت حقوق قابل توجه وجود دارد.

در مشاغل برنامه‌نویسی فرصت‌های زیادی از جمله امکان دورکاری، کار پاره‌وقت یا پروژه‌ای برای شما فراهم است. در این شغل نیازی به انجام کارهای فیزیکی سخت و دشوار نیست. فقط نیاز به داشتن کامپیوتر، اینترنت و تخصص کافی است.

از دیگر مزایای شغل برنامه‌نویسی امکان داشتن شغل دوم، استقلال کاری، تعادل بین کار و زندگی، انعطاف ساعت کاری و موقعیت کار کردن در سراسر دنیا نیز می‌باشد.

 

معایب شغل برنامه نویسی

عاقلانه است برای انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد هر شغل، علاوه بر مزایا و نکات مثبت، معایب آن را نیز در نظر بگیرید. شغل برنامه نویسی نیز مانند همه مشاغل دیگر دارای معایبی است. تغییرات سریع و پیوسته دنیای فناوری باعث عدم پایداری در این حوزه شده است. برخی افراد همیشه به‌روز بودن و این تغییرات سریع را نمی‌پسندند.

آگاه باشید که مسیر پیش رو برای برنامه نویس راحت طلب چندان هموار نیست. وجود تنش زیاد در ارتباط با افراد و گروه‌های مختلف با خواسته‌های متفاوت و ضرب‌الاجل‌های کاری هم می‌تواند مسئله ساز باشد.

کسانی که جو کاری با ثبات بیشتر را می‌پسندند با وجود رقابت زیاد در شغل برنامه نویسی، با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. از دیگر معایب این شغل مشکلات جسمی به دلیل پشت میز نشینی زیاد، خیره شدن به صفحه نمایش و کار مداوم با موشواره و صفحه کلید است. برنامه نویسانی که فعالیت‌های ورزشی منظم در سبک و برنامه زندگی خود نداشته باشند ممکن است به عارضه‌هایی مانند چاقی و درد مفاصل و کمر دچار شوند.

 

مهارت‌های مورد نیاز یک برنامه نویس

شما فقط با بلد بودن یک زبان برنامه نویسی و چند الگوریتم و کتابخانه به موفقیت و درآمد‌های زیاد در این شغل نخواهید رسید. اگر همانند یک متخصص اطلاعات زیادی داشته، اما فاقد مهارت‌های نرم باشید به یک برنامه‌نویس معمولی تبدیل خواهید شد. بنابراین مهارت‌های یک برنامه نویس شامل مهارت‌های سخت و نرم خواهد بود.

توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی که به آسانی قابل شناسایی، اندازه گیری و ارزیابی باشند را مهارت‌های سخت (Hard Skills) می‌نامند. اغلب در کلاس‌های درس یا از خواندن کتاب یا دوره‌های آموزشی و حتی هنگام انجام کار آن‌ها را می‌آموزید. تسلط به یک زبان خارجی، مدرک تحصیلی، مهارت در زبان‌های برنامه‌نویسی، کار کردن با رایانه و دستگاه‌های هوشمند از مثال‌های مهارت سخت می‌باشند.

به مهارت‌های درونی و شخصیتی شما که ریشه در نگرش و طرز تفکر دارد مهارت‌های نرم (Soft Skills) گفته می‌شود. اگر به افراد موفق اطراف خود دقیق‌تر نگاه کنید متوجه می‌شوید که در کنار تخصص خود، طرز فکرها و رفتاری دارند که در بین افراد معمولی کمتر دیده می‌شود. مهارت‌های نرم نیز اکتسابی هستند و صرفا با تمرکز بر روی رشد فردی، پرورش می‌یابند. به طور کلی مهارت‌های نرم به نوع ارتباط شما با افراد دیگر مربوط می‌گردد. تفکر رایانشی، انعطاف‌پذیری، مدیریت زمان، انگیزه و اشتیاق، صبر و کار تیمی، اخلاق و توانایی متقاعدسازی، نظم و توانایی حل مشکلات و غیره از جمله مثال‌های مهارت نرم هستند.

تفکر رایانشی یک قدم جلو‌تر از برنامه‌نویسی است. این تفکر مسائل را به گام‌های کوچک‌تر و ساده‌تر تقسیم کرده به نحوی که حتی یک رایانه نیز بتواند آن را درک کند. برای آگاهی بیشتر در این خصوص مقاله تفکر رایانشی گامی بلند برای آینده کودکان و نوجوانان را از جونیورا مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به تعریف برنامه نویسی، تاریخچه و مفاهیم اولیه آن پرداختیم. همچنین نسبت به زمینه‌های مختلف برای شروع برنامه‌نویسی و انواع زبان‌ها و مشاغل شناخت کافی پیدا نمودید. برنامه‌نویسی از دانش‌های در حال پیشرفت است پس، یادگیری آن قطعا قدمی رو به جلو برای آینده‌ای بهتر و جذاب‌تر می‌باشد. در صورتی که هنوز سوالی ذهنتان را مشغول کرده است، می‌توانید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا کارشناسان خبره جونیورا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها