بستن
جستجو
جدا کننده

هک با پایتون و انواع هکر

تاریخ انتشار ۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
هک با پایتون و انواع هکر

در بین نوجوانان و جوانان، هک کردن فعالیت یا مهارتی قابل توجه بحساب می‌آید. در دنیای دیجیتال امروزی تمام خریدهای مجازی و اینترنتی، کار با بانک‌ها و شبکه‌‎های اجتماعی از طریق سایت یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه متداول است. بنابراین یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعال دیجیتالی، هک و امنیت اطلاعات است.

آیا می‌دانید با توسعه روز افزون فناوری‌های جدید، هک و امنیت اطلاعات برای شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت‌ها و حتی برخی افراد جامعه خیلی ضروری و با اهمیت است؟ به همین دلیل نفوذ و انجام عملیات مخرب و یا ایجاد اختلال در سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای جذابیت خاصی دارد. هک با پایتون به خاطر سادگی و ابزارهای زیادش برای عده‌ای از روش‌های محبوب می‌باشد. البته هک همیشه برای خرابکاری و تخریب به کار نمی‌رود بلکه در مواقعی نیز برای امنیت و جلوگیری از نفوذ استفاده می‌شود. به زبان ساده از هک کردن می‌توان به امنیت سیستم نیز دست یافت.

در این مقاله از جونیورا قصد دارم، چیستی هک با پایتون و مطالب مرتبط آن را به طور مختصر و به منظور آشنایی شما علاقه‌مندان به یادگیری کاربردها و جنبه‌های مختلف آن با شما به اشتراک بگذارم.

پایتون و کاربردهای آن

هک چیست و هکر کیست؟

انواع هک و چگونگی آن

انواع هکر و عملکرد آن‌ها

هک با پایتون و مزایای آن

محبوب‌ترین کتابخانه‌های هک با پایتون

پایتون و کاربردهای آن

پایتون زبان برنامه‌نویسی با دستورات بسیار ساده، خوانایی بالا، شیء‌گرا و تفسیری است. از این زبان برای ایجاد و توسعه سیستم عامل‌ها، انواع برنامه‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف مانند وب، علم داده، هوش مصنوعی، بازی سازی و هک بهره می‌برند. زبان پایتون مناسب کسانی است که قصد دارند به صورت حرفه‌ای برنامه‌نویسی کنند. جزئیات بیشتر را در مزایای زبان برنامه نویسی پایتون بخوانید

 

هک چیست و هکر کیست؟

قبل از بررسی هک با پایتون بهتر است نسبت به هک شناخت پیدا کنید. اصطلاح هک (Hack) از معدود واژه‌های تخصصی بوده که به گوش اغلب افراد جامعه آشناست. به بیان ساده هک به ورود غیرمجاز و سرقت آگاهانه اطلاعات دیجیتال گفته شده و به کسی که آن را انجام می‌دهد هکر می‌گویند.

این روزها واژه هکر تنها برای توصیف برنامه‌نویسان ماهر با هدف سرقت داده‌ها، آسیب رساندن به سیستم یا صرفا نمایش توانمندی خود به صورت غیر مجاز اطلاق نمی‌گردد. از مهارت هکرها برای توسعه‌ و بهبود سیستم‌ها استفاده می‌شود تا ضمن افزایش کارایی آن‌ها، نواقص احتمالی نیز آشکار و برطرف شود. زیرا در حال حاضر محافظت از اطلاعات حیاتی و خصوصی برای جوامع نوین از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

انواع هک و چگونگی آن

هک از مهارت‌های کدنویسی و برنامه‌نویسی در زمینه سخت افزار یا نرم افزار است که توسط هکر انجام می‌شود. هکرها در هک‌های نوین از شیوه‌های مخفیانه و نقص‌های سیستم برای حمله و پنهان ماندن از چشم آنتی ویروس‌ها، فایروال‌ها و تیم‌های امنیت سایبری استفاده می‌کنند. هکرها اغلب با فریب کاربران و باز کردن پیوند‌ها و پیوست‌های مخرب باعث افشای اطلاعات حساس می‌شوند.

انواع هک به ایمیل‌ها، رمزهای عبور، وب سایت‌ها، سیستم‌های شبکه‌ای و کامپیوتری با وارد کردن ویروس، بدافزار و یا کد مخرب، شنود، حملات برت فورس، داس و DDoS، فیشینگ، باج‌افزارها و غیره انجام می‌شود.

 

انواع هکر و عملکرد آن‌ها

هکرها بر اساس نیت و نوع رفتارشان به چند دسته تقسیم می‌شوند.

هکر کلاه سیاه یا کراکر (Black Hat Hacker/Cracker)

به کسی گفته می‌شود که به طور غیر اخلاقی و بدون اجازه سازمان، شرکت یا شخص، وارد سیستم آن‌ها شده و داده‌ها را دست کاری و یا سرقت می‌کند. تمرکز این هکر تنها بر روی منافع شخصی و مالی خود با استفاده از مزایای اطلاعات دیگران است. او با تغییر و یا از بین بردن داده‌ها منجر به ایجاد آسیب‌های بزرگ و حتی جبران ناپذیری به سازمان‌ها، شرکت‌ها و اشخاص می‌شود. این نوع هک دارای پیگرد قانونی است که هرگز پیشنهاد نمی‌گردد.

هکر کلاه سفید یا اخلاقی (White Hat Hacker/Ethical Hacker)

این نوع هکرها با اجازه سازمان‌ها، اشخاص یا شرکت‌ها به منظور پیدا کردن نواقص و مشکلات، اقدام به هک آن‌ها می‌نمایند. در حقیقت آن‌ها از مهارت‌های خود برای آزمایش نرم افزارها، سایت‌ها و سیستم‌ها قبل از مورد حمله واقع شدن توسط هکرهای دیگر استفاده می‌کنند. هکر‌های کلاه سفید یا اخلاقی نقاط ضعفی که در سیستم‌های شبکه یا رایانه وجود دارد را با ارزیابی‌ها و تست‌های آسیب‌پذیری یافته و رفع می‌نمایند. فعالیت این هکرها قانونی بوده و بسیاری از شرکت‌ها برای افزایش امنیت سیستم خود به دنبال آن‌ها هستند.

برای انجام وظایف اساسی یک هکر اخلاقی، داشتن مهارت لازم و یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی مانند پایتون مهم و دارای اهمیت است. حالا می‌توانید منظور از این مقاله با موضوع هک با پایتون را بهتر متوجه شوید. در واقع امنیت شبکه و سیستم‌ها با پایتون ارتقاء می‌یابد و در برابر هکرها مقاومت بیشتری خواهد داشت.

هکر کلاه خاکستری (Grey Hat Hacker)

هکر کلاه خاکستری برای منافع عمومی کار می‌کند و اغلب برای نفع شخصی هک انجام نمی‌دهد. به هکرهایی گفته می‌شود که نه مثبت هستند و نه منفی. آن‌ها برای تفریح و سرگرمی هک می‌کنند یا بدون اجازه و به طور غیرقانونی نقاط ضعف سیستم‌های امنیتی را بدون هدف خرابکارانه، می‌یابند.

البته هکرهای دیگری از جمله کلاه سبز یا مبتدی، کلاه آبی، کلاه قرمز، هکرهای اسکریپت و الیت و ویزیت نیز وجود دارند که به دلیل مهم نبودن در این مقاله توضیحی نمیدهم. پس اگر در ذهنتان سوال ایجاد شده که هک با پایتون شما را در کدام دسته ممکن است قرار ‌دهد؟ جواب کاملا واضح است. چراکه خودتان به عنوان برنامه‌نویس و متخصص این حوزه هک و امنیت انتخاب می‌کنید که کدام کلاه را بر سر بگذارید و چه فعالیتی داشته باشید. پیشنهاد من هکر کلاه سفید بودن یا هک اخلاقی است.

 

هک با پایتون و مزایای آن

زبان برنامه نویسی پایتون مجموعه‌ای قوی و کاربرپسند ارایه می‌دهد که به هکرها امکان ایجاد برنامه‌های سریع و ابزارهای کارآمد و خودکار برای وظایف تکراری و ضروری خود را می‌دهد. توسط قابلیت‌های پایتون، هکرهای اخلاقی فرآیندهای خود را ساده‌سازی می‌کنند. این زبان قدرتمند دارای کتابخانه‌ها و چارچوب‌هایی غنی و مرتبط با کارهای هک و امنیت است که به عنوان جعبه‌ابزار هکرهای اخلاقی شمرده می‌شود.

این کتابخانه‌های بزرگ و گسترده روند و سرعت نفوذ به سیستم را برای هکر راحت‌تر می‌کنند. همچنین به هکرها در ورود به سیستم‌ها بدون شناسایی آنتی‌ویروس و دیگر سیستم‌های تشخیص نفوذ کمک می‌نمایند. پس هکرهای اخلاقی با به کارگیری این ماژول‌ها از بروز مشکلات امنیتی و تاکتیک حمله‌های موثر جلوگیری به عمل می‌آورند.

منبع‌باز بودن و وجود جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بزرگ پایتون موجب رفع سریع‌تر و راحت‌تر مشکلات در روند اجرای کار می‌گردد. پس با کاربردهای متنوع پایتون در حوزه امنیت و هک از جمله اسکن و شناسایی پورت و بدافزارها، آنالیز و تحلیل داده و میزبان، رمزگشایی، دسترسی به سرورها، انتقال بسته، اسکریپت‌نویسی قادر هستید که بهترین خود باشید.

 

محبوب‌ترین کتابخانه‌های هک با پایتون

در قسمت قبل از مزایا و تنوع کتابخانه‌ها هنگام هک با پایتون صحبت کردیم. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های این زبان برای هک و امنیت را به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • کتابخانه Requests با ساده سازی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا درخواست‌های HTTP را بدون زحمت انجام دهند.
  • کتابخانه Cryptography برای رمزگذاری، تولید اعداد تصادفی، امضای دیجیتال، هش کردن و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • Nmap کتابخانه‌ای برای شناسایی و اسکن دستگاه‌های موجود در شبکه و جمع‌آوری اطلاعات در مورد سیستم عامل‌های آن‌ها می‌باشد.
  • Impacket کتابخانه‌ای از اسکریپت‌ها که به توسعه پروتکل شبکه و دسترسی سطح پایین به بسته‌ها را فراهم می‌کند.
  • کتابخانه Scapy ابزار قدرتمند دست‌کاری بسته‌های شبکه به منظور اسکن، ردیابی و رمزگشایی آن‌هاست و با سیستم عامل‌های مختلف سازگار است.
  • کتابخانه RawSocketPy ارتباط با لایه دوم و آدرس‌های MAC را تسهیل کرده و برای ایجاد ارتباط WiFi سفارشی و هک سرورهای غیر هم‌ زمان قابلیت دارد.
  • کتابخانه Pylibnet عملکرد صحیح ارسال بسته‌ها، نمایش ردپاها و ارائه API را تضمین کرده و نقش مهمی در دست‌کاری داده‌های شبکه بر عهده دارد.

 

زمان یادگیری هک با پایتون چقدر است؟

درک زبان پایتون برای هک ممکن است تنها به چند روز یادگیری اختصاصی نیاز داشته باشد، اما اگر در زمینه برنامه‌نویسی تازه کار هستید احتمالا چندین ماه طول می‌کشد که مهارت پیدا کنید. زیرا صرف نظر از یادگیری اصول پایتون باید ویژگی‌های پیشرفته آن را نیز بیاموزید. برای مثال ضروری است که با کتابخانه‌های هک پایتون و سایر کتابخانه‌های ارزشمند امنیت سایبری آشنا شوید. با تلاش و تمرین مداوم و افزایش مهارت و دانش لازم برای استفاده مفید از هک با پایتون می‌توانید یک هکر اخلاقی حرفه‌ای شوید.

 

چگونه با گوشی هک کنیم؟

به نظر شما با گوشی می‌توان هک کرد؟ در جواب به این سوال باید بگویم اغلب سیستم عامل گوشی‌ها اندروید و یا iOS هستند. این دو سیستم عامل قادر به هک یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی یا شرکتی نیستند و همچنین بسیاری از قابلیت‌ها در دسترس هکر نخواهد بود. پس اگر قصد دارید برنامه‌نویس یا هکر حرفه‌ای در پایتون شوید بهتر است که از یک سیستم رایانه برای کدنویسی و کسب مهارت مورد نیاز استفاده کنید. اما باید بدانید که با پایتون می‌توان برای هک گوشی تلفن همراه برنامه یا کدهای مخرب ایجاد کرد.

 

توصیه‌های امنیتی برای جلوگیری از هک شدن

همواره در سیستم‌های خود از رمزهای ورود پیچیده و قوی استفاده کنید. سیستم عامل و برنامه های خود را بروز کنید تا حفره‌های امنیتی به حداقل ممکن برسد. نرم افزارهای آنتی ویروس و فایروال بروز نصب نمایید. روی لینک‌های ناشناخته کلیک نکنید. قبل استفاده از فلش مموری دیگران آن را اسکن و ویروس کشی نمایید. رعایت این توصیه‌ها موجب می‌شود تا هکر به راحتی نتواند به سیستم شما نفوذ و یا دسترسی پیدا کند.

 

سخن پایانی

هکر هالیوودی در عرض چند دقیقه وارد سیستم‌های مالی، بانکی، نظامی و ترافیکی می‌شود. برق شهرها را قطع کرده و قادر است تبادلات مالی کلانی انجام دهد و در نتیجه میلیون‌ها دلار پول جابجا خواهد شد. منطقی باشید! نباید دنیای هک و نفوذ واقعی را با این فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی اشتباه بگیرید. حتی با دیدن لینک‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نامعتبر با عناوینی جذاب در مورد هک یا هک با پایتون و امثال آن، وسوسه نشوید و بر روی آن‌ها کلیک نکنید. چراکه ممکن است تله‌ای از طرف هکرها باشد.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها