بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش والدین فلش درباره برنامه نویسی فلش تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی را بیشتر بشناسید

تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی را بیشتر بشناسید

تاریخ انتشار ۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۴ دقیقه
تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی را بیشتر بشناسید

وقتی وارد عرصه و صنعت نرم‌افزارها شوید متوجه خواهید شد که اصطلاحاتی در این عرصه و صنعت وجود دارند که این اصطلاحات می‌تواند معانی خاصی داشته باشند. دو اصطلاحی که این روزها می‌تواند فکر هر مخاطبی را به خود جلب کند اصطلاح کدنویسی و برنامه‌نویسی است. کدنویسی و برنامه نویسی تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به یکدیگر دارند که شاید از بیرون اگر کسی این دو کلمه را در کنار یکدیگر ببیند آن‌ها را یک اصطلاح بداند و یک کار در نظر بگیرد. در صورتی که تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی زمین تا آسمان است. در این مقاله به طور کلی قصد داریم به شناخت بیشتر تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی بپردازیم. اگرچه شما نیز تفاوت این دو را نمی‌دانید با مطالعه ادامه این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی درباره این تفاوت‌ها به دست بیاورید.

کدنویسی چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی کدنویسی را معرفی کنیم، می‌توان گفت که کد‌نویسی فرایندی است که امروزه برای تبدیل کردن کدها از زبان انسان به زبان قابل فهم توسط ماشین‌ها  گفته می‌شود. کد‌نویسی یکی از پایه‌های برنامه‌نویسی است یعنی افرادی که بخواهند برنامه‌نویسی انجام بدهند باید قبل از آن کدنویسی را آموزش ببینند. در نتیجه می‌توان گفت که کد‌نویسی می‌تواند زیر مجموعه‌ای از برنامه‌نویسی شناخته شود. لازم است بدانید که می‌توان  کدنویسی را با زبان‌های مختلف کامپیوتری همچون جاوا انجام داد.

 

برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی بر خلاف کدنویسی بخش‌های مختلفی از یک کار را شامل می‌شود. کدنویسی بسیار جزئی بوده، اما  برنامه‌نویسی فراتر از کدنویسی است. چرا که برای ایجاد یک برنامه نرم‌افزاری لازم است بخش‌های مختلفی از کار انجام شود. از جمله مواردی که نیاز است در بخش برنامه‌نویسی انجام شود، می‌توان به برنامه ریزی، طراحی، استمرار، آزمایش و نگهداری در ایجاد یک اپلیکیشن، بازی و  وب سایت باشد. از این رو می‌توان گفت وظایف یک برنامه‌نویس شامل بخش‌های مختلفی خواهد بود که کد‌نویسی تنها یک جز کوچک از آن محسوب می‌شود.  برنامه‌نویسی یک سیستم پیچیده است که در آن فرد برنامه‌نویس نیاز به تجربه، توانایی و دانش دارد. چرا که برنامه‌ای که درست می‌کند یک برنامه کاملاً پیچیده است که خوانده شده  و اجرا خواهد شد. چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟ اینجا بیشتر بخوانید.

 

تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی

شاید در نگاه اول برنامه‌نویسی و کدنویسی برای اکثر افراد یکسان به نظر برسد اما لازم است بدانید که این دو با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. کد‌نویسی ترجمه کدها از یک زبان به زبان دیگر بوده اما برنامه‌نویسی چگونگی دستور دادن به ماشین برای اجرای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها محسوب می‌شود. همین موارد باعث شده است که تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی در زمینه‌های مختلفی نمایان شود. از جمله تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

تفاوت اساسی

یکی از تفاوت‌های اصلی کدنویسی و برنامه‌نویسی در این است که کد‌نویسی تنها یک زیر مجموعه از  برنامه‌نویسی است و شما در آن تنها یک کار را انجام خواهید داد. اما در برنامه‌نویسی برنامه‌نویس باید فرایندی وابسته به یکدیگر و مجموعه وار را برای ایجاد یک هدف خاص تکمیل کند تا به آن هدف خود دست پیدا کند. بنابراین دشواری کار برنامه‌نویس بیشتر است.

تفاوت در درآمد و کار

توجه داشته باشید سختی کار یک برنامه‌نویس نسبت به یک کد‌نویس قطعاً بیشتر است. همین مورد باعث شده است که تفاوتی در بین درآمد و همچنین کار این دو فرد به وجود بیاید. اگر بخواهیم جنبه‌های مختلف برنامه‌نویسی و کدنویسی را در نظر بگیریم باید بگوییم که سختی کار برنامه‌نویسی بیشتر است، در نتیجه حقوقی که یک برنامه‌نویس دریافت می‌کند نسبت به حقوق یک کد‌نویس بیشتر خواهد بود. که قطعا این موضوع کاملا عادلانه است.

 

تفاوت ارتباط با زبان برنامه‌نویسی

تفاوت زیادی بین ارتباط با زبان‌ها در برنامه‌نویسی و کدنویسی وجود دار.  در بخش کدنویسی تنها کاری که کد‌نویس باید انجام دهد این است که کدها را بر اساس مقررات از قبل تعیین شده انجام دهد اما در برنامه‌نویسی باید کدها و تمام توسعه نرم‌افزار بهینه شوند تا یک برنامه‌ به صورت اصولی قابل اجرا باشد. بدین جهت می‌توان گفت که در برنامه‌نویسی لازم است فرد برنامه‌نویس درک عمیق‌تری نسبت به زبان برنامه‌نویسی داشته باشد.

 

تفاوت در ابزار‌های مورد استفاده

بخش دیگری که نیاز است به عنوان تفاوت در میان کدنویسی و برنامه‌نویسی به آن اشاره داشته باشیم وجود ابزارهای مورد استفاده در این حوزه‌ها است. برای نمونه در کدنویسی افراد نیاز به برنامه خاصی ندارند و می‌توانند حتی با برنامه کد ادیتور ساده نیز کارشان را انجام دهند، اما در برنامه‌نویسی نیاز به برنامه‌های تخصصی وجود دارد تا تمامی مراحل به درستی و بر پایه اصول انجام و اجرا شود.

 

تفاوت در سختی کار و میزان دانش

تفاوت کدنویسی با برنامه نویسی را نیز می‌توان از دانش تخصصی این دو حوزه مورد بررسی قرار داد. افرادی که در حوزه کدنویسی فعالیت می‌کنند سعی دارند اصول پایه‌ای تمامی زبان‌های مورد نظر را برای کدنویسی آموزش ببینند تا در نهایت بتوانند برای کدنویسی از کدهای پایه استفاده کنند و یک کدنویسی اصولی را پیش ببرند. اما توجه داشته باشید برای برنامه‌نویسی نیاز به تخصص بیشتری وجود دارد و برنامه‌نویسان باید در حوزه‌های مختلفی آموزش ببینند تا بتوانند یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به‌شمار بروند. از‌این‌رو می‌توان مشاهده کرد که سختی کار و میزان دانش برای برنامه‌نویسی نسبت به کدنویسی باید بیشتر و بهتر باشد.

 

چه زمانی از کدنویسی و چه زمان‌هایی از برنامه‌نویسی استفاده می‌شود؟

توجه داشته باشید که کد‌نویسی جزئی از برنامه‌نویسی است و در زمان‌هایی که قرار است یک برنامه، وب سایت یا اپلیکیشنی تولید شود قبل از هر چیزی نیاز است که کد آن نوشته شود پس از نوشتن کد یک سایت، اپلیکیشن یا برنامه در نهایت برنامه‌نویسی شروع خواهد شد. کدنویسی برای آن دسته از افرادی که علاقه وافری به برنامه‌نویسی دارند شروع خوبی است، چرا که کدنویسی مراحل انجام و سختی کار کمتری نسبت به برنامه‌نویسی دارد.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان گفت که تفاوت کدنویسی با برنامه‌نویسی بسیار زیاد است. این تفاوت‌ها  از جهات مختلفی چون ابزارهای مورد استفاده و نیاز، درآمد، سختی کار و.. خود را نمایان می‌کنند‌ در این مقاله سعی نموده‌ایم به چند نمونه از تفاوت‌های کدنویسی با برنامه‌نویسی بپردازیم. البته در نظر داشته باشید این تفاوت‌ها تنها چند مورد از تفاوت کدنویسی با برنامه‌نویسی است.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها