بستن
جستجو
جدا کننده

۶ پروژه اسکرچ مخصوص کودکان و نوجوانان

تاریخ انتشار ۱۷ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۵ دقیقه
۶ پروژه اسکرچ مخصوص کودکان و نوجوانان

اسکرچ برنامه محاسباتی و کدنویسی است که در دانشگاه MIT  طراحی شد‌. هدف اصلی از آن تقویت تفکر محاسباتی کودکان بود‌. برای یادگیری بیشتر و بهتر این برنامه نیاز به پروژه اسکرچ دارید. انجام پروژه اسکرچ آسان تا سطح دشوار می‌تواند شما را برای برنامه‌نویسی گرافیکی به صورت حرفه‌ای آماده سازد.

 

فهرست مطالب

۶ ایده و پروژه اسکرچ در سه سطح آسان، متوسط و دشوار

برای یادگیری بهتر برنامه‌نویسی گرافیکی با زبان اسکرچ شما نیاز دارید تا پروژه‌‌هایی را در این زمینه انجام دهید تا علاوه بر یادگیری روند کار، با این برنامه و زبان آشنایی بیشتری پیدا کنید. در این مقاله به طور کلی به ۶ ایده و پروژه اسکرچ پرداخته‌ایم که شما عزیزان با سطح آسان، متوسط و دشوار می‌توانید این پروژه‌ها را انجام دهید و خودتان را محک بزنید‌.

در انجام این پروژه‌ها توجه داشته باشید ملاک و هدف اصلی ما برای ارائه این پروژه‌ها، یادگیری و پیشرفت شما  بوده است، پس در امر یادگیری دلسرد نشوید و این پروژه‌ها را با اطمینان بر اینکه قرار است اسکرچ را در سطح‌های بالاتر بیاموزید، انجام دهید. بهتر است دیگر به سراغ معرفی و یادگیری این ایده‌ها و پروژه‌ها برویم.

 

دو پروژه اسکرچ سطح آسان

پروژه‌های اسکرچ دارای سطح‌بندی‌های مختلفی هستند. اگر شما به تازگی وارد این رشته از زبان برنامه‌نویسی شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این دو پروژه اسکرچ سطح آسان را انجام دهید تا کمی با روند این برنامه آشنایی پیدا کنید و بتوانید پایه‌ترین برنامه‌ها را بشناسید.

۱.     پروژه اول؛ حروف متحرک

اولین تمرین شما انجام پروژه حروف متحرک است. شما باید در این روش پروژه‌ای بنویسید که حروف یک کلمه به صورت انیمیشنی نمایش داده شوند. در نوشتن این پروژه به نکات و قوانین زیر توجه داشته باشید:

  • هر یک از حروفی که در نوشتن پروژه از آن استفاده کرده‌اید باید به بالا و پایین حرکت کنند.
  • تغییر رنگ‌ حروف با عدد ۱اهمیت زیادی دارد. با فشردن عدد ۱ بر روی کیبورد، رنگ حروفی که به بالا و پایین حرکت می‌کنند باید تغییر کند.
  • در آخر با فشردن دکمه Space بر روی کیبورد، زمینه حروفی که انتخاب کرده‌اید، باید تغییر کنند.

 

با رعایت تمامی این نکات می‌توان گفت شما توانسته‌اید پروژه اسکرچ اول با سطح آسان را پشت سر بگذارید. به شما تبریک می‌گوییم پس بهتر است به سراغ پروژه دوم بروید و آن را نیز انجام دهید.

پروژه حروف متحرک

 

۲.     پروژه دوم؛ انیمیشن سازی

شاید با شنیدن نام این پروژه وحشتی به شما دست بدهد و بگویید که از پس انجام این پروژه بر نخواهید آمد، اما سخت در اشتباه هستید. انیمیشن سازی یکی دیگر از پروژه‌های آسانی است که شما می‌توانید برای تقویت یادگیری زبان اسکرچ از آن استفاده کنید. انیمیشن سازی  سختی زیادی نداشته و هر فردی با کمترین توان نیز می‌تواند آن را اجرا کند. بهتر است به سراغ یادگیری انیمیشن سازی و تمرینی که باید انجام دهید، برویم.

برای انجام این پروژه اسکرچ تنها کافی است پروژه‌ای بنویسید که در آن به صورت همزمان یک خرگوش و یک پرنده به حرکت درآیند‌. این تمام چیزی است که در انیمیشن سازی باید انجام دهید.

پروژه اسکرچ ساده خرگوش

پروژه انیمیشن سازی

 

دو پروژه اسکرچ  سطح متوسط

لازم است بگوییم  افرادی که زیان اسکرچ را در حد متوسط بلد هستند، می‌توانند دو پروژه‌ای را که در ادامه به عنوان پروژه اسکرچ سطح متوسط بیان خواهیم کرد را انجام دهند. علاقه‌مندان با انجام این پروژه‌ها می‌توانند برنامه‌نویسی با اسکرچ را بیشتر و بهتر آموزش ببینند و به راحتی سطح یادگیری خود را افزایش دهند.

 

۱.     پروژه اول؛ داستان بسازید

شاید برایتان تعجب‌آور باشد، اما باید توجه داشته باشید که شما با ساخت داستان‌های مصور می‌توانید زبان اسکرچ را بهتر و بیشتر بفهمید و در این زمینه‌ها تجربه زیادی کسب نمایید. البته در ساخت داستان یا اسکرچ چگونگی ساخت داستان است که مهم می‌باشد. برای ساخت یک داستان مصور لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای اینکه داستان درستی را بسازید لازم است زمینه‌ها و شخصیت‌های داستان را مشخص کنید.
  • توجه داشته باشید برای شخصیت‌ها در این پروژه اسکرچ باید مکالمه ایجاد کنید.
  • در آخر نیز با تغییر زمینه‌ها و شخصیت‌های داستانتان، سیر داستان را مشخص سازید.

 

با رعایت این نکات می‌توانید به آسانی یک داستان مصور بسازید. این نکات را به خاطر بسپارید و آن‌ها را فراموش نکنید، چرا که این نکات باعث می‌شوند، بتوانید داستانی مناسب بسازید.

پروژه اسکرچ داستان

پروژه داستان بسازید

 

۲.     پروژه دوم؛ پرش از مانع

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در سطح متوسط به کاربران ارائه داده شده است، پروژه اسکرچ پرش از مانع می‌باشد. در پروژه پرش از مانع شما باید با استفاده از زبان اسکرچ برنامه‌ای بنویسید که شخصیت اصلی بازی شما بتواند با استفاده از کیبورد توسط کاربر کنترل شود. برای نوشتن این چنین برنامه‌ای شما لازم است نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • در شروع برای نوشتن برنامه، شخصیت اصلی خود را مشخص سازید.
  • در بازی زمینه و تعدادی مانع برای پرش قرار دهید.
  • به واسطه کیبورد باید حرکت شخصیت بازی و پرش از مانع آن را تعیین کنید‌.

پروژه پرش از مانع

پروژه پرش از مانع

 

دو پروژه اسکرچ سطح دشوار

آن دسته از عزیزانی که در برنامه‌نویسی اسکرچ از سطح متوسط گذشته‌اند و به دنبال پروژه‌هایی با سطح دشوار هستند، خیالشان راحت باشد و نگران این موضوع نباشند. چرا که ما دو پروژه اسکرچ سطح دشوار را برای این دسته از عزیزان آماده کردیم تا در کنار سطح آسان و متوسط این دسته از افراد نیز بتوانند تمریناتی را برای بهتر شدن کارشان انجام دهند و خود را با سطح دشوار محک بزنند. همراه ما باشید تا  به معرفی این دو پروژه بپردازیم.

۱.     پروژه اول؛  بازی تعقیب و گریز

اولین پروژه اسکرچ مربوط به بازی تعقیب و گریز است. شما باید با استفاده از برنامه اسکرچ یک بازی بسازید که در آن تعقیب و گریز اهمیت زیادی دارد‌. برای ساخت این بازی از نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، استفاده کنید:

  • یک شخصیت اصلی برای بازی خود انتخاب نمایید. این شخصیت اصلی باید با استفاده از کیبورد مخصوصا دکمه‌های بالا و پایین حرکت کند.
  • تعدادی طعمه باید در بازی وجود داشته باشند که این طعمه‌ها به صورت رندوم بر روی صفحه ظاهر شده و حرکت می‌کنند.
  • به انجام این پروژه اسکرچ این نکته توجه داشته باشید در حین نوشتن این برنامه زمانی که شخصیت اصلی به طعمه‌ای که بر روی صفحه ظاهر می‌شود برخورد کند، یک امتیاز مثبت می‌گیرد.
  • برای این بازی که می‌نویسید باید برای اتمام بازی شرایط خاصی در نظر بگیرید. برای مثال، می‌توانید تایمی را به عنوان اتمام زمان در بازی در نظر داشته باشید.

پروژه اسکرچ تعقیب و گریز

پروژه بازی تعقیب و گریز

 

۱.     پروژه دوم؛ پینگ پونگ

یکی دیگر از پروژه‌های اسکرچ  نوشتن بازی پینگ پونگ است. با استفاده از برنامه اسکرچ باید این بازی را بسازید. این یک بازی دو نفره است که باید کاراکتر‌های آن را برنامه‌نویسی کنید به طوری که کاراکترها با بالا و پایین رفتن، بتوانند توپ را بگیرند.

پروژه اسکرچ بازی پینگ پونگ

پروژه بازی پینگ پونگ

 

انجام پروژه‌های اسکرچ چه مزیتی به همراه دارند؟

آموزش برنامه اسکرچ به دلیل ویژگی‌هایی که این زبان برنامه‌نویسی داشته، در بین نوجوانان و جوانان علاقه‌مندان زیادی دارد.  زمانی که شما بخواهید یک حرفه یا آموزشی را ببینید لازم است پس از آموزش، تمریناتی را در آن حوزه انجام دهید تا خود را محک بزنید و ببینید از پس انجام این کار برخواهید آمد یا نه یا با چالش‌های آن حرفه به صورت تنهایی روبه‌رو شوید تا کمی خود را به چالش بکشید و راه حل آن چالش را پیدا کنید.

توجه داشته باشید انجام انواع پروژه‌ اسکرچ که در این مقاله برایتان توضیح داده شد، چنین مزیت‌هایی را برای شما به همراه خواهد داشت. برای اینکه به صورت دقیق‌تر با مزیت انجام این پروژه‌ها آشنا شوید، می‌توانید موارد زیر را مطالعه کنید.

  • یادگیری بیشتر و بهتر روش‌های برنامه‌نویسی
  • یادگیری کد‌های این برنامه
  • افزایش یادگیری
  • رو‌به‌رو شدن با چالش‌های برنامه‌نویسی اسکرچ و برطرف کردن آن‌ها با تفکر و تلاش
  • ارتقا سطح

 

سخن پایانی

اسکرچ یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که در کنار زبان‌های دیگری چون پایتون طرفداران زیادی دارد. این نوع از زبان برنامه‌نویسی به جهت بصری بودن در بین جوانان، نوجوانان و کودکان توانسته جذابیت ویژه ای برای آنها داشته باشد. دوست دارید بیشتر از اسکرچ بدانید؟ اسکرچ چیست را مطالعه کنید. در نتیجه لازم است برای یادگیری بیشتر این زبان کدنویسی از پروژه‌ها و تمرینات مختلفی استفاده کنید. از این رو ما تصمیم گرفتیم برای سه سطح آسان، متوسط و دشوار چند تمرین کوچک و پروژه اسکرچ را در این مقاله قرار دهیم تا افرادی که وارد این حوزه شده‌اند، بتوانند با انجام این تمرینات به دانش خود بیفزایند و راه و روش کار با اسکرچ را بیشتر بشناسند. امیدواریم این تمرینات شما را در مسیر صحیح ارتقای یادگیری قرار دهد.

 

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها