بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش کودک و نوجوان فلش درباره برنامه نویسی فلش نکاتی که قبل از شروع برنامه نویسی در کودکان باید بدانید

نکاتی که قبل از شروع برنامه نویسی در کودکان باید بدانید

تاریخ انتشار ۹ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
نکاتی که قبل از شروع برنامه نویسی در کودکان باید بدانید

آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان در سنین کم، یکی از بهترین راه‌هایی است که برای آشنایی با دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات و همچنین تقویت مهارت های فکری و خلاقیت در این زمینه، می‌توان گام برداشت. در این مقاله، نکاتی که قبل از شروع برنامه نویسی باید بدانید را توضیح می‌دهیم. این که برای شروع برنامه نویسی چه مهارت‌هایی باید داشته باشیم؟ آیا حتما باید شاگرد نمونه در درس ریاضی باشیم؟ یا چقدر باید در استفاده از کامپیوتر حرفه‌ای باشیم؟ یا حتی چقدر به زبان انگلیسی نیاز خواهیم داشت؟ چه زبانی برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟ و اصلا لزوم یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان چیست؟ را پاسخ خواهیم داد.

 

قبل از شروع برنامه نویسی چه باید بدانیم؟

یادگیری برنامه نویسی یعنی ورود به دنیای چالش‌ها. چالش‌های لذتبخشی که با حل هر مسئله ذوقی غیرقابل وصف تمام وجود آنان را دربرمی‌گیرد. با این حال سوالاتی وجود دارد که می‌خواهیم به آنها پاسخ دهیم. قبل از شروع برنامه نویسی ، بهتر است که کودکان و نوجوانان را با برخی از دانش و مهارت‌های پایه‌ای زیر آشنا کنیم. با این روش آن‌ها می‌توانند بهترین استفاده را از دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی کنند و با سرعت بیشتری به برنامه‌نویسی پیشرفت کنند.

تسلط بر مفاهیم ریاضی

برنامه‌نویسی یک فرایند ریاضی است و برای درک و تسلط بر برنامه‌نویسی، کودکان و نوجوانان باید از مفاهیم ریاضی پایه‌ای مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم آگاهی داشته باشند. با این حال این مورد را در نظر بگیرید که یادگیری برنامه نویسی به خودی خود تاثیر مستقیمی روی تقویت ریاضی آنها خواهد گذاشت. برای اطلاعات بیشتر مطلب تقویت ریاضی با برنامه نویسی جونیورا را پیشنهاد می‌کنیم.

تسلط بر مفاهیم الگوریتم

در آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان یکی از مفاهیم پایه برنامه‌نویسی، الگوریتم است. آن‌ها باید بتوانند مسئله را تحلیل کرده و با استفاده از الگوریتم‌های مناسب، آن را حل کنند. از آنجا که فهم این مسائل به مهارت‌های نرم کودکان و نوجوانان مرتبط می‌شود و تاثیر مستقیمی بر زندگی کودکان دارد، جونیورا بصورت ویژه مباحث تفکر رایانشی را در سرفصل محتواهای آموزشی خود قرار داده است.

تسلط بر کار با کامپیوتر

کودکان و نوجوانان باید با کار با کامپیوتر آشنا باشند و بتوانند با استفاده از ماوس و کیبورد، به راحتی با کامپیوتر خود کار کنند. تسلط بر این مهارت پیشرفت یادگیری کدآموزان را سریعتر خواهد کرد. با این حال در کلاس های حضوری بارها با کودکان و نوجوانانی مواجه بودیم که در جونیورا اولین تجربه استفاده از کامپیوتر را داشتند اما موفق به یادگیری و ادامه مسیر آموزشی خود شدند.

آشنایی با زبان انگلیسی

کودکان و نوجوانان باید بتوانند با کلمات و اصطلاحات پایه‌ای انگلیسی آشنا باشند. در برنامه نویسی عموما از کلمات انگلیسی ساده استفاده می‌شود و آشنایی با معانی این کلمات کمک شایانی در پیشرفت کودکان و نوجوانان در آموزش برنامه نویسی می‌کند. با این حال جونیورا با توسعه پلتفرم آموزشی تعاملی خود، که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، مسیر یادگیری کودکان و نوجوانان ایرانی را هموار کرده است.

 

چطور بدون تسلط کافی بر کامپیوتر و زبان انگلیسی برنامه نویسی یاد بگیریم؟

همان‌طور که گفته شد پیش‌نیاز برای شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان، تسلط آنان به علوم پایه کامپیوتر است. قطعا هر اندازه تسلط کودکان بر کامپیوتر و دنیای وب بیشتر باشد روند آموزش برنامه نویسی با سرعت بیشتری همراه خواهد بود. جونیورا با جدید‌ترین متد آموزشی کودکان را به آسانی با این علوم آشنا می‌سازد. در این روش آموزشی کودکان در قالب بازی و سرگرمی با بخش‌های مختلف علوم کامپیوتر و دنیای وب آشنا شده و در کمترین زمان بر آن مسلط می‌شوند. از مهم‌ترین حسن‌های آموزش با جونیورا ایجاد حس اشتیاق و کنجکاوی در کودکان و نوجوانان است. در حقیقت این کار باعث می‌شود آنان این آموزش‌ها را نوعی بازی تلقی کرده و تا پایان دوره اشتیاق خود را برای یادگیری از دست ندهند.

شاید فکر کنید یادگیری کامپیوتر در زمان کم برای کودکان و نوجوانان امروزی که به سرعت موبایل‌های هوشمند را فراگرفته‌اند ساده و بدیهی به نظر می‌رسد، اما دیگر یادگیری زبان انگلیسی در زمان کوتاه غیرممکن است! درواقع درست فکر می‌کند، برنامه نویسی بدون زبان انگلیسی تقریبا غیرممکن است. اما برای چه سنی؟ با چه هدفی؟ و در چه بستری؟

بخاطر محدودیت‌های مختلف سنی و آموزشی در کودکان و نوجوانان، یادگیری همه زبان‌های برنامه‌نویسی برای آنها امکان پذیر نیست. پیچیدگی توابع و الگوریتم‌های خاص به زبان انگلیسی هم در اولویت آنهاست. با این حال غیرممکنی وجود ندارد! زبان اسکرچ یا بلوکی آموزش تصویری برای کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است. با توجه به این که استفاده از این زبان هم نیاز به دانش حداقلی از زبان انگلیسی دارد، ما در جونیورا پلتفرم تعاملی آموزشی خود را توسعه دادیم تا با استفاده از این بستر کودکان و نوجوانان اسکرچ را با زبان فارسی یادبگیرند. بنابراین یادگیری کدنویسی بدون زبان انگلیسی کاملا امکان پذیر است.

 

چه زبانی را برای شروع یادگیری برنامه نویسی انتخاب کنیم؟

از دیگر ابهامات مهم انتخاب زبان برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان است. از آنجایی که با توجه به سن، دانش قبلی و علاقه‌مندی آنها می‌توان پیشنهادات متفاوتی داد، پیشنهاد ما ارسال درخواست مشاوره رایگان است. به این ترتیب کارشناسان ما با توجه به علاقه‌مندی، دانش قبلی و شرایط کدآموز بهترین مسیر را معرفی می‌کنند. با این حال عمومی‌ترین زبان‌های مناسب با کودکان و نوجوانان را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

برنامه نویسی بلوکی یا اسکرچ چیست؟

برنامه نویسی بلوکی یا اسکرچ، یکی از بهترین روش‌ها برای شروع کدنویسی در کودکان و نوجوانان است. در این روش با استفاده از بلوک‌هایی شبیه به پازل، مفاهیم برنامه‌نویسی را فراخواهندگرفت و به آن‌ها کمک می‌کند تا با یادگیری مفاهیم ابتدایی برنامه‌نویسی، به آسانی مسیر یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی را پیش ببرند.

در این نوع برنامه نویسی، برنامه‌ها با استفاده از بلوک‌ها ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها شامل قطعات کوچکی هستند که می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند و الگوهای مختلفی را به برنامه بدهند. کاربران با استفاده از این بلوک‌ها، می‌توانند برنامه‌های جالبی را طراحی کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‌ها و بسیاری دیگر اشاره کرد.

از ویژگی‌های برنامه‌نویسی بلوکی می‌توان به سادگی در استفاده، افزایش خلاقیت، کاهش اشتباهات برنامه‌نویسی و افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان اشاره کرد. این زبان برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است و آن‌ها را به برنامه‌نویسی علاقه‌مند می‌کند.

برنامه نویسی پایتون چیست؟

پایتون، یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای نوجوانان است. این زبان به دلیل سادگی و قابلیت فهم بالا، برای آموزش برنامه نویسی نوجوانان بسیار مناسب است.

آموزش پایتون به کودکان و به‌ویژه نوجوانان می‌تواند بسیار مفید و جذاب باشد. پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و پرکاربرد است که برای برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، وبسایت‌ها، بازی‌های ویدیویی و بسیاری دیگر از کاربردها استفاده می‌شود.

آموزش پایتون به نوجوانان با استفاده از روش‌های آموزشی متنوع و به‌صورت جذاب و ساده توسط جونیورا می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با مفاهیم برنامه‌نویسی آشنا شوند و بتوانند برنامه‌های ساده و جذابی را طراحی کنند.

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد است که در انجام پروژه‌های مختلفی مانند توسعه نرم‌افزار، وبسایت‌ها، بازی‌های ویدیویی و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. برخی از اپلیکشین‌ها، سایت‌ها و مراکز معروفی که از پایتون استفاده می‌کنند شامل YouTube، Instagram، Dropbox، Spotify، Reddit، BitTorrent، NASA به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های دولتی در دنیا، و حتی Google هستند.

 

آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان به تجهیزات خاصی نیاز دارد؟

برای شروع برنامه نویسی در کودکان، نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. در حقیقت شما تنها نیاز به یک کامپیوتر یا تبلت با اینترنت و یک مرورگر وب دارید. معمولا برای شروع برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان، با برنامه‌های ساده ای مانند اسکرچ شروع می‌شود که نیاز به تجهیزات کامپیوتری پیچیده‌ای ندارد. در سنین بالاتر و با ورود به یادگیری زبان پایتون وجود یک سیستم کامپیوتری ساده هم نیاز شما را برطرف خواهد کرد. نیازی به داشتن یک ابرکامپیوتر پرقدرت نیست!

 

آیا یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان سخت است؟

بدیهی‌ست که مواجه شدن با یک دنیای جدید در ابتدا چالش برانگیز است؛ اما اگر این چالش‌ها با بازی و در محیطی تعاملی و کارگروهی همراه شود، لذتبخش خواهد شد. علاوه‌بر اینکه یادگیری برنامه نویسی یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و نیاز به مداومت دارد. قطعا استمرار از چالش‌های آن کم خواهد کرد. تنها پیش نیاز اساسی این مسیر علاقه‌مندی آنهاست که با جونیورا خیالتان ازین بابت هم راحت خواهد بود.

 

آموزش برنامه نویسی چه مزایایی برای کودکان و نوجوانان دارد؟

آموزش برنامه نویسی، در کنار آموزش مهارت‌های فنی، سبب تقویت مهارت‌های فکری و خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس، ارتقای توانایی حل مسئله و بهبود توانایی های تحلیلی و منطقی می‌شود. مهارت هایی که نه فقط در جایگاه شغلی برنامه نویسی تاثیرگذار و کلیدی به شمار میرود، بلکه در زندگی روزمره هم به کررات مورد نیاز است و تاثیر مستقیمی بر روابط خواهد گذاشت. اولویت اول جونیورا از آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان تربیت افراد توانمند با مهارت های نرم کاربردی در جامعه است که در کشورهای پیشرفته دنیا سالهاست در اولویت آموزشی قرار دارد.

همچنین باتوجه به این که شغل برنامه نویسی یکی از پولسازترین شغل‌های دنیا است و از بازار کار بسیار مناسبی برخوردار است، آموزش این دانش به کودکان آینده شغلی و مالی آنان را نه تنها در ایران بلکه در دنیا تضمین می‌کند. توضیحات و دلایل بیشتر از مزایای آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان را در مقاله ۱۹ علت اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان بخوانید.

 

در پایان

شما می‌توانید فرزندانتان را به صورت مستمر و پیوسته به آموزش برنامه‌ نویسی تشویق کنید. این مهارت را به عنوان یک فعالیت جذاب و مفید در کنار سایر فعالیت‌ها و سرگرمی‌های آن‌ها درنظر بگیرید. روش بازی و سرگرمی، به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا با آرامش و بدون فشار، درک بهتری از مفاهیم برنامه‌نویسی پیدا کنند و علاقه‌مند شوند. در حقیقت شما با این کار علاوه بر کمک به افزایش اعتماد به نفس فرزندان خود، گامی موثر برای تضمین آینده شغلی فرزند خود برداشته‌اید.

 

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها