بستن
جستجو
جدا کننده

دلایل محبوبیت پایتون

تاریخ انتشار ۱۶ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۷ دقیقه
دلایل محبوبیت پایتون

با گسترش مدرنیته و پیشرفت علوم در تمام زمینه‌‌ها، تکنولوژی بخش جداناپذیری از زندگی انسان شد و رایانه‌ها عضو بسیار مهمی در علوم و شغل‌های مختلف در جامعه. با افزایش کاربرد رایانه ها در شغل‌های مختلف، برنامه نویسی یکی از مهم‌ترین شغل‌ها و حرفه‌ها به حساب می‌‌آید. برنامه نویسی در تعریف ساده‌تر به معنای فرآیند آماده سازی یک برنامه برای یک دستگاه است که این برنامه باید از چندین دستورالعمل تشکیل شده باشد. برای برنامه نویسی زبان‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از مهم‌‌ترین و مشهورترین آن‌ها، زبان برنامه نویسی پایتون است. تقریبا تمام علاقه مندان به حوزه برنامه نویسی با پایتون کار کرده و یا نام آن را شنیده‌‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پایتون در میان تمام زبان‌های برنامه نویسی، ساده بودن آن است، نگارش ساده‌‌ای که زبان پایتون دارد سبب شده تا برای افراد از سطح مبتدی تا پیشرفته مناسب باشد و افراد در هر سطحی بتوانند به راحتی با آن کار کنند و این به دلیل زبان چند منظوره‌ای است که پایتون از آن برخوردار است، در واقع فقط برنامه نویسان حرفه‌ای نیستند که با پایتون سر و کار دارند بلکه بسیاری از افرادی که در حوزه‌های دیگر کامپیوتری مشغول به فعالیت هستند نیز از این برنامه استفاده می‌کنند.  محبوبیت پایتون هر ساله نیز در حال افزایش بوده و هر ساله به کاربران این برنامه اضافه می‌شود. در ادامه مقاله به طور تخصصی‌تر به دلیل محبوبیت پایتون اشاره می‌شود. در ادامه به اختصار مروری به کاربردهای کلی پایتون خواهیم داشت:

کاربردهای پایتون

توسعه وب: تا چندین سال پیش برای توسعه وب بیشتر از زبان‌هایی مانند  PHP و ASP استفاده می‌شد، و بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کردند، نمی‌دانستند که پایتون نیز می‌تواند با همان کیفیت و حتی بهتر از آن در زمینه‌ توسعه وب و اینترنت اثرگذار باشد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: همه ما روزانه با برنامه‌هایی سر و کار داریم که ممکن است بسیاری اوقات متوجه کارکرد آن‌ها نباشیم. برای مثال سیستم‌های تشخیص چهره یا استفاده از دستیار صوتی Siri  نمونه‌هایی از کاربرد یادگیری ماشین هستند که توسط پایتون می‌توان آن‌ها را طراحی و اجرا کرد. نمونه ساده‌تر و کاربردی‌تر آن، استفاده از گوگل است، لیست نتایج جستجویی که گوگل در اختیار ما می‌گذارد، در واقع استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین است.

تحلیل داده‌ها: موتور جستجوی گوگل یا اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام هر روزه مقادیر بسیار زیادی داده و اطلاعات را تحلیل و بررسی می‌کنند و از میان آن‌ها اطلاعات مفید و کاربردی به دست می‌آید. بسیاری از مهندسان  و دانشمندان حوزه تحلیل داده این تحلیل‌ها را به وسیله‌ پایتون برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

ساخت‌ اپلیکیشن موبایل: اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای اندروید، جاوا و کاتلین هستند. اما کسی که پایتون را به صورت کاملا حرفه‌ای آموخته باشد، می‌تواند از آن برای ساختن اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کند.

پایتون ؛ محبوب برنامه‌نویسان حرفه‌ای

‎‌‌‌خیدو فون روسوم اهل هلند، نویسنده زبان پایتون بوده است که پایتون را بر اساس زبانی سطح بالا نوشته است که علی رغم سطح بالا بودن زبان و کدها به راحتی قابل درک هستند. پیش بینی‌هایی که  درباره گسترش پایتون شده بود درست از آب در آمد و این زبان تا سال ۲۰۲۰ جز اولین و معتبرترین‌ها در بین برنامه نویسان تمام جهان شد. محبوبیت پایتون در میان برنامه نویسان رده بالا در شرکت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک، یوتیوب، تالار بورس نیویورک و حتی برنامه نویسان ناسا نیز سبب توجه بیشتر به کاربردهای بی‌شمار این برنامه شده است. پایتون بسیار حرفه‌ای و کاربردی طراحی شده است و تا حد بسیار زیادی پاسخگوی برنامه نویسان در هر سطحی است و یادگیری آن بسیار آسان‌تر از دیگر برنامه‌های کد نویسی مانند جاوا، سی‌پلاس پلاس و متلب است.

دامنه کاربرد پایتون نیز با گذشت زمان بالاتر رفته است و امروزه در حوزه‌هایی مانند توسعه وب و نرم افزارها، علم داده و هم‌چنین هوش مصنوعی استفاده می‌شود. در ادامه نمونه‌ای از قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون را برای نمونه آورده‌ایم:

  • دارای توانایی برنامه نویسی برای مسائل پیچیده
  • دارای قابلیت ایجاد نرم افزارهای آماده تولید
  • پایتون دارای قابلیت ثبت و ویرایش سیستم‌های پایگاه داده‌ها
  • با پایتون می‌توان نرم افزارهای کاربردی برای توسعه وب تولید کرد
  • پایتون دارای توانایی برای مدیریت داده‌های بزرگ است

مزایای استفاده از پایتون

اولین و مهم‌ترین دلیل محبوبیت پایتون همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد آسان بودن یادیگری آن و هم‌چنین نزدیک بودن زبان آن، به زبان انگلیسی است. کدهای پایتون به دلیل ساده بودن زبان آن، سریع‌تر نوشته می‌‌شوند و همچنین اجرای آن‌ها نیز راحت‌تر است.

انعطاف پذیری بالای زبان پایتون

پایتون به دلیل زبان ساده و انعطاف پذیر خود دست برنامه نویسان را برای تجربه‌های جدید باز گذاشته است، و به آن‌ها فرصت تجربه‌های جدید را می‌دهد.

اشخاصی که با پایتون کار می‌کنند مجبور نیستند که در ساختار محدودی کار کنند و در صورت تمایل می‌توانند تلاش کنند تا چیزهای جدید و متفاوتی بسازند.

پایتون تنها برنامه‌ای است که تنها با یک زبان ساده اجازه تنوع و خلاقیت در برنامه نویسی را می‌دهد و باید بدانید که دیگر برنامه‌ دارای این قابلیت نیستند و تا این اندازه دست برنامه نویسان را برای تغییر باز نمی‌گذارند.

عملکرد سطح بالا و قابل اطمینان

تمام کسانی که با پایتون سر و کار داشته‌اند معتقدند که پایتون، امن، بهینه و قابل اطمینان است و هم‌چنین از لحاظ سرعت عملکرد از دیگر زبان‌های برنامه نویسی سریع‌تر است. پایتون تقریبا برای تمام محیط‌ها و کاربری‌ها مناسب است و دچار اختلال در عملکرد یا کندی سرعت نمی‌شود.

عامل دیگر در فراگیر شدن زبان پایتون سازگاری و انطباق پذیری این زبان با اکثر محیط‌ها است. برای مثال از پایتون برای برنامه نویسی تلفن‌های همراه، دسکتاپ، برنامه نویسی برای سخت افزارها و توسعه وب استفاده می‌شود.

 اولین انتخاب برنامه نویسان

پایتون به دلیل تقاضای زیادی که در بازار توسعه نرم افزارها دارد، مورد توجه برنامه نویسان و دانشجویان این حوزه است. یادگیری پایتون برای دانشجویان علوم داده و رایانه یکی از مهم‌ترین مباحث است و برای گرفتن مدرک گذراندن این دوره و یادگیری پایتون مورد نیاز است. هم‌چنین یادگیری زبان پایتون فرصت‌های شغلی متعددی را برای برنامه نویسان فراهم می‌کند این بازار کار، مشوق بسیاری از دانشجویان و برنامه نویسان آماتور برای یادگیری هر چه بهتر پایتون است.

آموزش پایتون در دانشگاه‌ها

در سال‌های اخیر به دلیل محبوبیت پایتون در زمینه توسعه وب و نرم افزار و کاربردهای فراوان آن، در هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر و داده، به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی در موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها انتخاب شده است. به همین دلیل هر روزه به تعداد کسانی که از این برنامه استفاده می‌کنند افزوده می‌شود  و این مسئله نیز دلیل محبوبیت هر چه بیشتر پایتون در علوم پیشرو و در مکان‌های آموزشی است.

کتابخانه گسترده برای پشتیبانی

یکی از مزایای مورد توجه پایتون داشتن کتابخانه‌‌های وسیع و گسترده است که شامل زمینه‌های مختلفی از جمله: اینترنت، ابزارهای سرویس وب، عملیات بر روی رشته‌ها و رابط‌‌های سیستم عامل هستند.

در پایتون اغلب امور مربوط به برنامه نویسی به روش اسکریپت نویسی عمل می‌کنند، و به همین دلیل خطوط کدهای مورد نیاز برای نوشتن برنامه کاهش پیدا می‌کند.

ویژگی‌های متمایز کننده پایتون

علاوه بر مزایایی که در بالا برای پایتون گفته شد و مهم‌ترین ویژگی‌ها و دلیل محبوبیت پایتون بود اما ویژگی‌های پایتون تنها محدود به موارد بالا نیست و ویژگی‌‌های مهم  و کمتر توجه شده‌ای نیز در این برنامه وجود دارد که بسیار قابل توجه است و پایتون را از دیگر برنامه‌ها مجزا می‌کند.

قابلیت تشخیص خطای احتمالی

برای مثال اگر برنامه نویسی در حین نوشتن برنامه و درج کدها دچار خطایی شود پایتون این خطا را به راحتی تشخصی داده و می‌‌تواند خطا را مشخص کند و از این طریق به بهبود عملکرد برنامه نویس کمک کند و از طرفی این ویژگی پایتون سبب می‌شود تا در زمان برنامه نویس نیز صرفه جویی شود و نیاز به بررسی دوباره تمام کدها نباشد.

مزیت‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون را در چرا پایتون کاملتر بخوانید.

دارای قابلیت پرتابل

هم‌چنین پایتون قابلیت جابجایی را دارد، به این معنی که کدهایی که روی یک سیستم اجرا می‌شوند وقتی به روی سیستم دیگری منتقل می‌شوند باید تغیییر داده شوند، اما در پایتون اینگونه نیست و تمامی کدهای نوشته شده بر روی سیستم عامل‌‌های مختلف، نیاز به تغییر ندارند و تنها یک بار نیاز به نوشتن کد دارد.

قابلیت ادغام با زبانهای دیگر

ویژگی مثبت دیگر پایتون، قابلیت ادغام با سایر زبان های برنامه نویسی است. این ویژگی سبب می‌‌شود تا پایتون با ادغام با جاوا و دیگر برنامه‌ها قوی‌تر شده و این برنامه‌‌ها بتوانند ضعف و خطاهای احتمالی هم را پوشش بدهند. در مجموع و با توجه به مزایای ذکر شده پایتون کاربران را در هیچ زمینه ای ناامید نخواهد کرد و با عملکرد بسیار خوب به برنامه نویسان در جهت پیشبرد و توسعه نرم افزارها کمک می کند.

قدمت پایتون و پشتیبانی گسترده توسعه دهندگان پایتون

پایتون بیشتر از سی سال است که ساخته شده است و این مدت، زمان بسیار مناسبی بوده  تا سازندگان و توسعه دهندگان آن فرصت کافی برای ارائه پشتیبانی از کاربران را فراهم کنند. تعداد بسیار زیادی فیلم آموزشی، راهنما و مستندات وجود دارند که به راحتی با یک سرچ ساده در اینترنت نیز دسترسی به آن‌ها امکان پذیر است و آموزش پایتون را برای علاقه مندان بسیار راحت‌تر می‌کند.  آموزش‌ها و پشتیبانی‌های تیم پایتون آن قدر گسترده است که بسیاری از علاقه مندان تنها با پایتون با علوم کامپیوتر و داده آشنا می‌شوند و برای تحقیقات معتبر علمی از آن استفاده می‌کنند.

این نکته را باید در نظر داشت که یکی از دلایل مهم پیشرفت هر زبانی فعال بودن و پشتیبانی تیم توسعه دهندگان آن است و از این حیث تیم توسعه دهندگان پایتون مشکلی ندارد زیرا به صورت مداوم در حال فعالیت و گسترش پایتون و تسهیل یادگیری آن هستند.

تیم توسعه دهنده پایتون از همه افراد در هر سطحی پشتیبانی می‌کنند و تفاوتی ندارد که برنامه نویس آماتور یا فوق حرفه‌ای باشد، در صورت بروز هر مشکلی می‌توانند با توسعه دهندگان ارتباط برقرار کرده و کمک بگیرند.

دریافت کمک به موقع نیز مسئله بسیار مهمی در حوزه پشتیبانی است زیرا تاخیر در پاسخگویی می‌تواند یک پروژه را به تعویق انداخته یا آن را منحل کند و تیم پشتیبان پایتون از این نظر نیز بسیار فعال و پاسخگو هستند و همین موضوع نشان می‌دهد دلیل محبوبیت پایتون چیست.

اسپانسرهای معروف و حمایت از پایتون

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب محبوبیت و اعتبار بخشیدن به یک زبان می‌شود، حمایت شدن توسط شرکت‌های معتبر و مشهور است. برنامه نویسان فیسبوک، آمازون و گوگل از زبان پایتون حمایت می‌کنند، برای مثال گوگل از سال ۲۰۰۶ که شروع به استفاده از پایتون کرده است تا کنون برای توسعه بسیاری از سیستم عامل‌های خود از آن استفاده کرده است. همچنین گوگل یک پورتال مخصوص برای پایتون ایجاد کرده است.

جمع بندی

پایتون از سی سال پیش تا کنون هر روزه در حال رشد و توسعه بوده است و امروزه در بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی از آن به عنوان یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود. اهمیت پایتون در حوزه علوم داده و هوش مصنوعی به قدری بالا است که آن را وارد واحدهای درسی آکادمیک کرده‌اند، و به علت بازار کار بسیار خوب و درآمد بالایی که دارد مورد استقبال دانشجویان و فعالان این حوزه است.

دامنه‌‌ی کاربرد پایتون از حوزه برنامه‌نویسی فراتر می‌رود ودر حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، تحلیل داده، توسعه وب، ساخت اپلیکیشن برای اندروید و توسعه نرم افزار، نیز کاربرد دارد.

هم‌چنین پایتون برای برنامه‌نویسی برای مسائل پیچیده و داده‌های بزرگ نیز کاربرد دارد.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها