بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش کودک و نوجوان فلش پروژه‌ها و کاربردهای عملی فلش بازی سازی فلش مقایسه معروف‌ترین موتورهای بازی‌سازی؛ یونیتی یا گیم میکر

مقایسه معروف‌ترین موتورهای بازی‌سازی؛ یونیتی یا گیم میکر

تاریخ انتشار ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
مقایسه معروف‌ترین موتورهای بازی‌سازی؛ یونیتی یا گیم میکر

بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد دنیای بازی شوند، احتمالا در هنگام انتخاب موتور بازی ‌سازی کمی گمراه خواهند شد. در حال حاضر انواع مختلفی موتور بازی ‌سازی وجود دارد که هر کدام در حیطه خاصی قدرتمند هستند و امکانات ویژه‌ای را به توسعه دهندگان بازی ارائه می‌دهند. انتخاب موتور بازی ‌سازی آنچنان تاثیرگذار و مهم است که می‌تواند باعث شکست یا موفقیت بیشتر پروژه‌تان شود. درنتیجه برای توسعه‌دهندگان بسیار ضروری است تا بهترین موتور بازی سازی را انتخاب کنند.

از بین تمام این موتورها دو اسم وجود دارد که بیشتر از همه شنیده می‌شود و آن هم موتورهای یونیتی و گیم میکر است. این دو که عموما به عنوان بهترین موتورهای‌ بازی ‌سازی شناخته می‌شوند، بسیار محبوب و کاربردی هستند اما کدام بهترین است و برای شروع بازی سازی کدام را باید انتخاب کرد؟ اگر شما نیز بر سر این دو راهی بزرگ قرار دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه بهترین موتور بازی سازی یعنی یونیتی و گیم میکر را بررسی و مقایسه کنیم.

موتور بازی چیست؟

موتور بازی یک محیط نرم افزاری است که برای ساخت و ایجاد بازی استفاده می‌شود. این پلتفرم‌ها دارای مجموعه‌ای از ابزارها هستند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون هیچگونه نگرانی بتوانند پروژه خود را شروع کنند و بهترین خروجی ممکن را داشته باشند. آنها چارچوبی را برای توسعه‌دهندگان بازی فراهم می‌کنند و فرآیند ساخت مکانیک و عناصر بازی از جمله هوش مصنوعی، کاراکتر و رویدادها را ساده‌تر می‌کنند.

GameMaker چیست؟

GameMaker یک موتور بازی ‌سازی چند پلتفرمی است که توسط YoYo Games توسعه یافته است. یکی از دلایل اصلی که باعث شده تا این پلتفرم بسیار محبوب شود، سهولت استفاده از آن است. با استفاده از قابلیت کشیدن و رها کردن، کار را برای توسعه‌دهندگان بسیار ساده کرده است به گونه‌ای که آنها حتی لازم نیست در برنامه‌نویسی دانش گسترده‌ای داشته باشند. به همین دلیل گیم میکر پلتفرم فوق‌العاده‌ای برای مبتدیان است که برای اولین بار در دنیای بازی ‌سازی قدم گذاشته‌اند.

البته اشتباه نکنید، علیرغم سادگی نسبی آن، GameMaker فقط یک پلتفرم ساده و مبتدی نیست. بلکه به دلیل عملکرد قوی و امکانات گسترده‌اش، گیم میکر حتی در بین توسعه‌دهندگان حرفه‌ای نیز بسیار محبوب است. اطلاعات بیشتر gamemaker را در این مقاله بخوانید.

Unity چیست؟

یونیتی یکی دیگر از موتورهای بازی ‌سازی قدرتمند و چند پلتفرمی است که توسط Unity Technologies توسعه یافته است. Unity که به خاطر انعطاف‌پذیری و مجموعه ابزارهای گسترده‌اش شناخته می‌شود، از ساخت بازی‌های دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی می‌کند و طیف وسیعی از امکانات را برای توسعه‌دهندگان در سطوح مختلف فراهم می‌کند.

یونیتی توسط توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر جهان استفاده می‌شود. از دانش‌آموزان و توسعه‌دهندگان مستقل گرفته تا استودیوهای بزرگ بازی ‌سازی، یونیتی توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. جزئیات بیشتری نیاز دارید؟ موتور بازی سازی یونیتی را بخوانید.

مقایسه بهترین موتور بازی سازی – یونیتی یا گیم میکر؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، یونیتی و گیم میکر معمولا با عنوان بهترین موتور بازی سازی یا به عبارتی غول‌ آخر بازی ‌سازی شناخته می‌شوند. اما هیچ موتور بازی ‌سازی مانند دیگری نیست و در بعضی از حیطه‌ها، یکی از دیگری پیشی گرفته و برتری دارد. همین امر باعث شده تا هر کدام برای پروژه‌های خاصی مناسب‌تر باشند.

در ادامه این دو موتور بازی ‌سازی را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم و مقایسه‌ای بین آنها انجام خواهیم داد تا به این نتیجه نهایی برسیم که کدام یک از آنها برای چه کاری مناسب‌تر هستند.

unity vs gamemaker

انعطاف‌پذیری

وقتی صحبت از تطبیق و انعطاف‌پذیری به میان می‌آید، یونیتی بر همتای خود برتری دارد. این پلتفرم، توسعه دهندگان را به بازی‌های دو بعدی محدود نمی‌کند و حتی از بازی‌های سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، یونیتی با تعداد زیادی از سیستم عامل‌ها، از جمله پلی استیشن، ایکس باکس، اندروید، iOS و ویندوز سازگاری بالایی دارد.

در حالی که GameMaker در ساخت بازی‌های دو بعدی برتری دارد و با اینکه به صورت رسمی بیان شده که می‌توان از این پلفترم برای ساخت بازی‌های سه بعدی و واقعیت مجازی نیز استفاده کرد اما در این زمینه‌ها بسیار ضعیف‌تر از یونیتی عمل می‌کند. البته سهولت استفاده و گردش کار ساده گیم میکر، آن را به ابزاری عالی برای توسعه دهندگانی تبدیل می‌کند که به تازگی شروع به ساخت بازی کرده‌اند یا روی بازی‌های دو بعدی تمرکز دارند.

زبان برنامه‌نویسی

GameMaker از زبان اختصاصی به نام GameMaker Language) GML) استفاده می‌کند؛ یک زبان برنامه نویسی شبیه به جاوا اسکریپت که یادگیری آن بسیار آسان است، به ویژه برای کسانی که درک ابتدایی از کدنویسی دارند. حتی بدون دانش کدنویسی، این موتور کاربران را قادر می‌سازد تا بازی‌ها را با استفاده از سیستم کشیدن و رها کردن توسعه دهند.

از سوی دیگر، یونیتی از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ استفاده می‌کند؛ یک زبان پرکاربرد که به دلیل تطبیق پذیری و قدرت آن شناخته می‌شود. مشخصا یادگیری سی شارپ نسبت به GML چالش برانگیزتر است، اما با توجه به کاربرد بسیار بالای C# در بخش‌های مختلف، بی‌شک یادگیری آن مهارت ارزشمندی برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود.

محبوبیت در صنعت بازی ‌سازی

تا بحال یونیتی خود را به عنوان یک موتور سه بعدی صنعتی ثابت کرده است و به طور گسترده توسط توسعه دهندگان مستقل و صنایع مختلف استفاده می‌شود. بازی‌های بزرگی با کمک یونیتی ساخته شده که در بین آنها بازی‌های محبوبی مانند Kerbal Space Program، Hearthstone، The Forest، Ori و Blind Forest دیده می‌شوند. امکانات این موتور نه تنها در بازی‌ سازی بلکه در صنایع بزرگ دیگر مانند فیلم، معماری و خودروسازی نیز گسترش یافته است.

اگرچه GameMaker به اندازه یونیتی محبوب نیست اما موفقیت‌های زیادی کسب کرده و بازی‌هایی مانند Hyper Light Drifter و Undertale را در کارنامه خود دارد که همین کافی است تا توانایی خود را به سایرین ثابت کند.

جامعه کابران

داشتن جامعه کاربران، نقش بسیار پررنگی در یادگیری موتور بازی سازی ایفا می‌کند. هرچه این جامعه بزرگ‌تر باشد به این معناست که کاربران در کنار همدیگر خواهند بود و درصورت بروز مشکل به یکدگیر کمک خواهند کرد. یونیتی دارای یک جامعه عظیم و فعال است و باعث شده تا نه تنها منابع آموزشی عظیمی داشته باشد بلکه پشتیبانی آن به صورت مداوم در کنار توسعه دهندگان در هر سطح مهارتی خواهد بود.

GameMaker یک انجمن کوچکتر و در عین حال اختصاصی دارد. با اینکه ممکن است منابعی در مقیاس مشابه با Unity نداشته باشد، انجمن کمک‌کننده و حمایت‌کننده‌ای دارد که راهنمایی کافی برای تازه واردین ارائه می‌دهد.

هزینه

هر دو موتور نسخه‌های رایگان اما محدودی برای مبتدیان دارند. برای دسترسی به مجموعه کامل امکانات، Unity بر اساس اشتراک‌های متنوع، برنامه‌هایی برای سطوح مختلف ارائه می‌دهد. GameMaker همچنین بسته به پلتفرم‌ و امکانات مورد نظر چندین گزینه پیش روی کاربر قرار خواهد داد که هزینه‌های مختلفی دارد.

گرافیک و انیمیشن

اگر قصد دارید بازی‌های دو بعدی بسازید، امکانات گیم میکر شما را شگفت‌زده خواهد کرد و در این زمینه رقیب سرسختی برای یونیتی محسوب می‌شود. در عوض در بازی‌های سه بعدی، یونیتی امکانات و انیمیشن‌های پیشرفته‌تری ارائه می‌دهد.

پیچیدگی

یونیتی رابط کاربری و بخش‌های متنوع نرم افزاری دارد که باید برای شروع ساخت بازی آنها را مدیریت کنید و به همین دلیل کار با آن کمی پیچیده‌تر از گیم میکر است. همین امر باعث می‌شود تا مبتدیانی که پیش زمینه کافی ندارند، درابتدا با چالش‌های زیادی روبرو شوند.

در مقابل درک رابط کاربری در گیم میکر به نسبت ساده‌تر است. با این حال این پلفترم نیز چالش‌های خاص خودش را دارد که اصلی‌ترین آن، مدیریت زبان منحصر بفرد و خاص GML است. برای فردی که تا بحال با زبان برنامه‌نویسی خاصی به صورت حرفه‌ای کار نکرده است، یادگیری GML ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با این وجود، اگر شخصی با C# آشنایی داشته باشد، به راحتی می‌تواند در زمان بسیار کوتاه بر GML مسلط شود زیرا این زبان با اینکه جدید است اما یادگیری آن از سایر زبان‌های حرفه‌ای آسان‌تر خواهد بود.

کراس پلتفرم

یونیتی و استودیو گیم میکر هر دو این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهند تا بازی‌های چند پلتفرمی بسازند و هر دو برای سیستم‌ عامل‌های مختلف مانند موبایل، ویندوز، لینوکس و کنسول‌ها قابل استفاده هستند. اما در این زمینه یونیتی کمی جلوتر از گیم میکر قرار دارد، زیرا این پلفترم از واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می‌کند.

امکانات

امکانات این دو موتور بازی ‌سازی تقریبا شبیه یکدیگر است و تنها تفاوتی که بین Unity و GameMaker دیده می‌شود، توسعه بازی دو بعدی است. هر دو موتور در حل چالش‌های مرتبط با بازی‌های دو بعدی بسیار خوب عمل می‌کنند اما برخی استدلال می‌کنند که یونیتی برای پروژه‌های کوچک دوبعدی کمی طاقت فرساست زیرا برای انجام کارهایی که می‌توان به راحتی و به سرعت با گیم میکر انجام داد، در یونیتی به تنظیمات زیادی نیاز دارد. برای پاسخ به این سوال که بهترین موتور بازی سازی در دو بعدی چیست، به سختی می‌توان به نتیجه واحدی رسید و در اینجاست که سلیقه توسعه‌دهندگان وارد میدان می‌شود.

اما اگر این سوال را درباره بازی‌های سه بعدی بپرسید، پاسخ واضح‌تر است. عملکرد سه بعدی در گیم میکر بسیار محدود است، در حالی که Unity ابزارهای پیشرفته زیادی در بخش‌های مختلف از جمله انیمیشن‌های سه بعدی و پایپ‌های لوله رندر برای طراحی ارائه می‌دهد و در اینجاست که گیم میکر با شکست روبرو می‌شود.

سخن آخر

انتخاب بهترین موتور بازی سازی در نهایت به نیاز، اهداف و سطح مهارت شما بستگی دارد. برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال شروع توسعه بازی‌های دو بعدی هستند، امکانات و ویژگی‌های GameMaker آن را به گزینه‌ای مناسب‌تری تبدیل می‌کند. با این حال، اگر عملکردهای متنوع، پشتیبانی جامع از بازی‌های سه بعدی و واقعیت مجازی و حضور قوی در صنعت جزو اولویت‌های اصلی شما هستند، Unity بهترین گزینه است. توجه داشته باشید که در نهایت باید انتخاب موتور بازی با اهداف پروژه هماهنگ باشد تا روند توسعه بازی به نتیجه مطلوب و کارآمد ختم شود.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها