بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش جونیورا فلش دانلود اسکرچ آخرین نسخه

دانلود اسکرچ آخرین نسخه

تاریخ انتشار ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۳ دقیقه
دانلود اسکرچ آخرین نسخه

بهتر است قبل از دانلود اسکرچ (Scratch) بدانید که این زبان با هدف شرح راحت مفاهیم و اصول برنامه‌نویسی به‌ صورت بصری، عرضه شده و توسعه یافته است. در این زبان برنامه‌نویسی کدنویسی دستی انجام نمی‌شود، بلکه با شیوه‌های جذاب و آسان بلاک‌های مشخص شده از طریق کشیدن و رهاکردن با موشواره (Mouse) جابجا می‌شوند. دستورات برنامه‌نویسی در این زبان به شکل المان‌ها و کاراکترهای رنگی و بلاک‌های جالب هستند که از کنارهم قرارگرفتن تکه‌ها و بخش‌های متنوع، پازلی را تشکیل می‌دهند. با این کار برنامه‌نویس اثر خود را زنده و خلق می‌کند. بنابراین مسیر برای دیدن نتیجه در اسکرچ بسیار سریع و ساده است.

 

اهمیت یادگیری بازی اسکرچ برای کودکان و نوجوانان

این زبان برنامه‌نویسی انتخابی مناسب برای کودکان و نوجوانانی است که قصد شروع یادگیری مهارت کدنویسی را دارند. اسکرچ دارای افزونه‌هایی برای کنترل سخت افزار و مجموعه‌ای از صداها، گرافیک و موسیقی است. به بیان ساده‌تر دانش‌آموز می‌تواند داستان‌های دیجیتال، انیمیشن و بازی‌های تعاملی موردنظرش را تخیل و ایجاد کند. پس با دانلود بازی اسکرچ و کار با آن می‌توان در کودکان و نوجوانان ایجاد انگیزه و ذوق و شوق نموده و آن‌ها را با مفاهیم پایه‌ای کدنویسی صحیح نیز آشنا کرد. این زبان برنامه‌نویسی، موجب ارتقا یادگیری خلاق، تفکر محاسباتی و مهارت‌های حل مسئله در کودکان و نوجوانان می‌گردد. اسکرچ در نسخه جدیدش که تحت وب ارائه شده است علاوه بر اجرای این نرم‌افزار توسط رایانه‌های خانگی و لپ‌تاپ با سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش، امکان اجرا بر روی تبلت با پشتیبانی از زبان فارسی را نیز فراهم نموده است.

به طور کلی برای دانلود مستقیم اسکرچ می‌توانید به وب‌سایت رسمی آن به آدرس (https://scratch.mit.edu) مراجعه کنید. سپس صفحه دانلود اسکرچ را انتخاب یا از این لینک به آدرس (https://scratch.mit.edu/download) برای دانلود منتقل شوید. با توجه به سیستم‌عامل دستگاه خود که معمولا ویندوز، مکینتاش و یا اندروید می‌باشد اقدام کنید. بر روی نام آن سیستم کلیک کرده و آخرین نسخه از اسکرچ را بر روی دستگاه خود دانلود و سپس اجرا ‌نمایید. در ادامه جونیورا قصد دارد نحوه دانلود و نصب اسکرچ را در محیط‌های مختلف آموزش دهد.

 

در صورت نیاز به آموزش این زبان برنامه‌نویسی پس از دانلود اسکرچ می‌توانید از دوره بلوک‌آپ که توسط جونیورا تولید شده است، استفاده نمایید.

راهنمای دانلود اسکرچ برای کامپیوتر

دانلود اسکرچ بر روی ویندوز ۱۰ یا ۱۱ با یکی از دو روش زیر امکان‌پذیر می‌باشد. ابتدا صفحه دانلود سایت اسکرچ را از این آدرس (https://scratch.mit.edu/download) باز کنید.

راهنمای تصویری دانلود و نصب اسکرچ

روش اول: با مشاهده لوگوی ویندوز بر روی آن کلیک نمایید.

دانلود اسکرچ برای کامپیوتر

نرم‌افزار اسکرچ را از طریق فروشگاه مایکروسافت با کلیک بر روی گزینه نصب (Install) دریافت ‌کنید. پس از دانلود، ویندوز به صورت خودکار آن را نصب می‌کند.

دانلود اسکرچ

روش دوم: با مشاهده لوگوی ویندوز بر روی گزینه دریافت مستقیم (Direct download) کلیک نمایید تا نرم‌افزار بر روی دستگاه شما دانلود شود.

دانلود و نصب اسکرچ

پس از دانلود اسکرچ، وارد پوشه دانلود (یا مسیر دریافت فایل‌ها از اینترنت) روی ویندوز شوید. بر روی فایل اجرایی نرم‌افزار اسکرچ  دو بار کلیک کنید تا فایل نصب، اجرا گردد.

آموزش نصب اسکرچ

سپس روی دکمه نصب (Install) کلیک کنید.

نصب اسکرچ

دانلود اسکرچ

در صورت عدم وجود مشکل تصویر زیر ظاهر شده و با کلیک بر دکمه پایان (Finish) کار نصب به اتمام می‌رسد.

دانلود اسکرچ برای کامپیوتر

 

راهنمای دانلود اسکرچ و نصب روی سیستم‌عامل‌های Windows 2000, XP, Vista, 7, 8

برای دانلود اسکرچ و نصب بر روی ویندوزهای قدیمی ابتدا صفحه دانلود سایت را از این آدرس (https://scratch.mit.edu/download) باز کنید. سپس در بخش ویندوز بر روی گزینه Scratch 1.4 کلیک نمایید، (https://scratch.mit.edu/scratch_1.4) تا صفحه مرتبط باز شود.

دانلود اسکرچ

در صفحه باز شده در قسمت پایین شکل ویندوز XP بر روی لینک ScratchInstaller1.4.exe

کلیک کنید تا نسخه ۱.۴ اسکرچ بر روی دستگاه شما دانلود شود. سپس فایل دریافتی نصب Scratch را اجرا کنید تا تصویر زیر ظاهر شود. روی گزینه بعدی (Next) کلیک کرده تا فرآیند نصب آغاز گردد.

آموزش دانلود و نصب اسکرچ برای ویندوز

در پنجره دیگر بازهم روی گزینه بعدی (Next) کلیک کنید.

آموزش نصب اسکرچ

پس از نمایش تصویری مشابه زیر اگر دکمه نصب (Install) غیرفعال بود ابتدا یک نام را وارد کرده و سپس روی نصب کلیک نمایید.

دانلود اسکرچ

انتخاب گزینه بعدی (Next) را تا آخرین مرحله که پایان (Finish) ظاهر می‌شود ادامه دهید. در نهایت برنامه اسکرچ بر روی ویندوز شما نصب می‌گردد.

نصب اسکرچ برای ویندوز

راهنمای دانلود اسکرچ و نصب روی سیستم‌عامل مک ۱۳-۱۰ و بالاتر

برای دانلود اسکرچ بر روی مکینتاش، ابتدا صفحه دانلود سایت را از آدرس (https://scratch.mit.edu/download) باز کرده و سپس گزینه MacOS را انتخاب نمایید.

دانلود اسکرچ برای مک

روش اول: دریافت از فروشگاه Mac App Store، که باید روی لوگوی APP Store کلیک کرده و مطابق تصاویر زیر عمل نمایید.

نصب اسکرچ مکینتاش

دانلود اسکرچ روی مک

روش دوم: گزینه دانلود مستقیم (Direct download) را کلیک کرده و پس از دریافت نرم‌افزار، آن را از پوشه Applications نصب کنید.

دانلود و نصب اسکرچ روی مکینتاش

راهنمای دانلود اسکرچ برای گوشی

ابتدا صفحه دانلود اسکرچ را از آدرس (https://scratch.mit.edu/download) باز کنید و سپس گزینه Android را انتخاب نمایید. از طریق کلیک بر روی لوگوی گوگل‌پلی نیز می‌توانید به راحتی آن را نصب و اجرا کنید.

دانلود و نصب اسکرچ روی گوشی

نکته: نسخه اسکرچ فقط بر روی تبلت نصب می‌گردد. برای استفاده از تلفن‌های همراه باید برنامه اسکرچ برای اندروید جونیور (ScrachJr) را نصب نمود که با جستجو در برنامه Google Play یافت می‌شود.

برنامه اسکرچ برای اندروید

سخن پایانی

اسکرچ به فرزند شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به مهارت‌ خواندن، نوشتن و شناخت صفحه کلید رایانه، مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی را درک کند. والدین می‌توانند با کمک این راهنمای نصب آسان، فرصتی جدید و راهی هموار برای آینده فرزندان خود باز کنند.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها