بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش جونیورا فلش اخبار جونیورا فلش جونیورا و طرح ملی ایران دیجیتال

جونیورا و طرح ملی ایران دیجیتال

تاریخ انتشار ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
جونیورا و طرح ملی ایران دیجیتال

امروزه جامعه جهانی با شتابی بسیار به سوی توسعه فناوری‌های نوین پیش می‌رود. یادگیری کاربردی و نحوه استفاده از این فناوری‌ها مهم و ضروری است، چراکه موجب افزایش رشد، پیشرفت و تعالی کشور در حوزه‌های گوناگون می‌شود. بی شک آموزش از سنین کودکی و نوجوانی تا مقاطع تحصیلی دانشگاهی برای رسیدن به این هدف لازم و الزامی است. همانطور که در بسیاری از کشورها این موضوع اجرا شده است در کشور ما نیز طرح ملی ایران دیجیتال آغاز شده و به صورت جدی دنبال می‌شود.

از موضوعات قابل توجه در حوزه فناوری مبحث برنامه‌نویسی و کدنویسی است که می‌تواند زمینه پیشرفت بسیاری از مشاغل و کسب و کارها باشد و نتایج بزرگی را پدید آورد. در ایران، وزارت آموزش و پرورش با همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اجرای مطلوب تربیت دانش‌آموزان سنین پایین با تسلط و مهارت در کدنویسی و هوش مصنوعی پرداخته است. علاوه بر این، شرکت‌هایی نیز به پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی ایران دیجیتال برای کودکان و نوجوانان اقدام کرده‌اند تا مفاهیم اساسی و بنیادی فناوری به صورت اصولی نهادینه و آموزش داده شود.

از جمله شرکت‌های پیش‌رو در این زمینه جونیورا بوده که با اجرای طرح ملی ایران دیجیتال گام مؤثر و مهمی در افزایش و رشد سطح سواد دیجیتال دانش‌آموزان از سنین کم برای پیشرفت و توسعه اقتصادی برداشته است. دانش‌آموزان با یادگیری برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی به طور چشمگیری توانایی و قدرت حل مسئله‌های مختلف در زندگی حال و آینده را کسب می‌کنند. همچنین موجب پرورش استعدادها، ایده‌ها و خود شکوفایی در آن‌ها می‌گردد.

 

طرح ملی دیجیتال

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فن‌آوری، زندگی نیز به سمت الکترونیکی و دیجیتالی شدن حرکت کرده است و جامعه امروزی نیز باید خود را به این نوع از زیست سازگار کند. این پیشرفت‌ها زمانی که در مقیاس بزرگ استفاده می‌شوند، تأثیر قابل توجهی بر هزینه های اجرایی و عملیاتی می‌گذارند.

افراد و شرکت‌هایی که در کسب و کارهای خود از فناوری دیجیتال استفاده کرده و در توسعه اقتصاد مشارکت داشتند، مشاغلی با سختی کمتر، راحتی بیشتر و درآمدی بالاتر را به‌وجود آورده‌اند. همچنین برای رشد پایدار و بهبود و ارتقاء وضعیت رفاه اجتماعی در کشور، طرح ملی دیجیتال یک ضرورت است. افزایش اعتماد، شفافیت و کارایی امور دولتی از تأثیرات سیاسی تحول دیجیتال است.

با ورود فناوری دیجیتال به کشور، تغییر سبک زندگی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر یادگیری فضای مجازی و دیجیتال، شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی متولی اجرای این امر شده اند. با اجرای طرح ملی ایران دیجیتال علاوه بر آموزش سواد رسانه‌ای و دیجیتالی بستری لازم برای بهره‌مندی دانش‌آموزان و تقویت نگرش اقتصادی کودکان و نوجوانان فراهم می‌شود. تا آن‌ها در آینده با ایجاد و نوآوری در کسب‌وکارهای الکترونیکی و دیجیتالی به توسعه اقتصادی و اشتغال افراد جامعه و حتی بهبود زندگی مصرف کنندگان کمک کنند.

 

اهداف طرح ملی دیجیتال

تحول دیجیتال یک روند جهانی است و نمی توان از مدلهای زندگی و کسب وکار قدیمی و سنتی محافظت کرد. چگونگی عملیات دولت و نحوه تعامل با شهروندان، کسب وکارها، مؤسسات و شرکت‌ها تحت تأثیر فناوری‌های نوظهور قرارگرفته اند. در عصر حاضر، طرح ملی ایران دیجیتال روش ها و شیوه های جدیدی برای مدیریت فرایندها و ارائه خدمت به مردم ارائه کرده و حجم زیادی از داده ها و اطلاعات را در اختیار کاربران و مجریان طرح قرار می‌دهد. بنابراین با برنامه ریزی مناسب و با در نظر گرفتن اولویتهای آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زمینه های تحقیق، توسعه و به‌کارگیری فناوریهای دیجیتال فراهم می گردد.

 

اقتصاد دیجیتال و فواید آن

منظور از اقتصاد دیجیتال همان تحول فعالیت‌های سنتی روزمره تجاری و اقتصادی با فناوری‌های دیجیتالی وابسته و منحصر به اینترنت است. در اقتصاد دیجیتالی، تفکر حاکمیتی و اجرایی حوزه‌های بسیاری از قبیل بازار کار و اشتغال، صنایع آموزشی، تولیدی و خدماتی، رفاهی، پزشکی و حتی کشاورزی و غیره تغییر می‌کند. اقتصاد دیجیتال، منعطف و فراگیر است و مزیت‌های بی‌شماری دارد، که در طرح ملی ایران دیجیتال آن را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند. از جمله فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

طرح ملی دیجیتال

  • گسترش خرید و فروش از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و رقابت و هم‌افزایی در سطح جهانی
  • افزایش سرعت و امنیت خدمات پولی و بانکی مانند جابجایی و انتقال پول، خرید، فروش‌ و خدمات برخط و آنلاین
  • تغییر شکل و ماهیت پول، از کاغذی به دیجیتالی و رواج کارت‌های الکترونیکی (پیش بینی می‌شود در آینده بانک‌های مرکزی بدون چاپ پول، فقط حساب اشخاص را بستانکار یا بدهکار نمایند.)
  • رشد کسب و کارهای فناوری محور با بالاترین سرعت
  • امکان توسعه و نوآوری بیشتر در محصولات و خدمات کسب و کارها
  • جهانی سازی و ارتباطات تعداد بیشتری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و فاصله کمتر بین آن‌ها
  • امکان تحلیل داده و اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر و پیشرفته
  • توزیع قدرت و ثروت و بهبود رشد کسب و کارهای بدون وابستگی به مکان و زمان

آموزش مهارت دیجیتال

بسیار مشاهده شده که مشاغل در حوزه‌های مختلف به فناوری‌های دیجیتالی مجهز می‌شوند اما آموزش که رکن اصلی برای حرکت آن کسب و کارها است نادیده گرفته می‌شود. با فناوری بودن یا فقط باسواد بودن کافی نیست و داشتن سواد دیجیتالی از مهارت‌های ضروری است. برای کودکان و نوجوانان یادگیری و درک سواد دیجیتال از مزایای انکار ناپذیر در زندگی آینده کاری و تحصیلی آن‌ها خواهد بود.

آموزش‌ مهارت‌های دیجیتال در مدارس به معلمان برای داشتن تدریسی بهتر کمک کرده و به دانش آموزان نیز برای یادگیری ساده‌تر و لذت بخش‌تر کمک می‌کند. اکنون در بسیاری از مدارس پروژه‌ها و تکالیف بچه‌ها به صورت برخط و آنلاین دریافت می‌شود. از دانش آموزان امروزی انتظار می‌رود که مهارت‌های پایه‌ای و اساسی مانند تایپ کردن، تحقیق توسط موتورهای جستجو، کار با پست الکترونیکی یا ایمیل و استفاده امن از رسانه‌های اجتماعی و اینترنت را داشته باشند.

 

اهمیت برنامه‌ نویسی برای دانش آموزان

آموزش برنامه نویسی و کدنویسی به کودکان و نوجوانان از جمله موضوعات مورد توجه در جوامع بین‌المللی است. از مزایای یادگیری آن در سنین پایین‌تر توانایی حل مساله، تفکر منطقی، تقویت قدرت استدلال، تحلیلگری، افزایش اعتمادبه نفس، رشد خلاقیت و شکوفایی استعدادها می‌باشد. می‌توانید برای اطلاع بیشتر در خصوص اهمیت کدنویسی برای دانش‌آموزان ۱۹ اهمیت برنامه نویسی را مطالعه نمایید.

جونیورا توسط جامعه برنامه‌نویسان ایران(Quera) به‌عنوان اولین پلتفرم آموزش تعاملی کدنویسی و برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان سنین ۹ تا ۱۷ سال طراحی شده است. این کار با هدف معرفی و آشنایی با مفاهیم علوم رایانه و برنامه‌نویسی صورت گرفته است. جونیورا اولین شرکت پیشگام برای پیاده‌سازی این مفاهیم در طرح ملی ایران دیجیتال با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات می‌باشد. در قدم نخست طرح ملی ایران دیجیتال برای سال جاری مهارت‌هایی همچون برنامه‌نویسی، داده‌کاوی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و اقتصاد دیجیتال به بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز آموزش داده می‌شود. این طرح در ۱۷ استان ایران با محوریت عدالت آموزشی توزیع و اجرا شده است.

کودکان و نوجوانان می‌توانند برای شرکت در دوره رایگان آموزش برنامه نویسی به روش بازی از طریق این لینک اقدام نمایند.

برای برگزاری دوره آموزشی فشرده حضوری و یا آنلاین استانی جونیورا با مشارکت مدارس خود در سراسر ایران با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۷۰۶۲۹ تماس حاصل نمایید.

 

استان‌های میزبان طرح ملی ایران دیجیتال

طرح ملی ایران دیجیتال در استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، آذربایجان شرقی، گیلان، کردستان، همدان، قزوین، خوزستان، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، فارس، گلستان، هرمزگان، البزر در نخستین گام این طرح انجام شده است. فاز اول آن با آموزش اسکرچ، وب، پایتون، برنامه نویسی و بازی سازی آغاز گردیده است. جونیورا نیز با پیشگامی در پیاده‌سازی طرح ملی در استان‌های قم و مازنداران آغاز به کار کرده است. این شرکت توانسته بزرگترین بوت‌کمپ یا دوره آموزشی فشرده برنامه‌نویسی کشور را با عنوان «کدکمپ» اجرایی نماید. جونیورا در ۷۹ مدرسه استان قم با برگزاری کدکمپ اول و دوم تعداد ۳۶۵۹ دانش‌آموز متوسطه اول را آموزش داد. همچنین در ۸۳ مدرسه استان مازندران تنها با برگزاری کدکمپ اول تعداد ۳۶۳۶ دانش‌آموز متوسطه اول شرکت کننده را آموزش می‌دهد. دانش آموزان این دوره‌ها با زبان برنامه نویسی پایتون که دروازه ورود به دنیای هوش مصنوعی است آشنا شده‌اند.

دوره‌های ارایه شده توسط جونیورا شامل بخش‌های مسابقه آموزشی آنلاین، مطالعه و حل تمرین، کلاس آنلاین و تعاملی، کلاس حضوری با اساتید مجرب، انجام پروژه نهایی و رقابت پروژه‌ها در مسابقه است. کلاس‌های حضوری جونیورا در محیطی صمیمی و آموزشی مجهز به سیستم‌های رایانه‌ای به‌روز با حضور مربیان توانمند و کارشناسان فنی برگزار می‌گردد.

با اتمام هر دوره آموزشی یا کدکمپ مسابقه‌ای گروهی ارائه پروژه‌ به زبان پایتون بین شرکت‌ کنندگان اجرا می‌شود. سپس گروه‌های برتر به مراسم پایانی و اهدای جوایز دعوت می‌گردند. همچنین جونیورا به دانش آموزانی که دوره را با موفقیت سپری نمایند گواهی معتبر آموزشی با تایید جامعه برنامه‌نویسان ایران ارائه می‌نماید.

 

سخن پایانی

به طرح ملی ایران دیجیتال نباید به چشم یک فعالیت موقت نگاه کرد. بلکه باید آن را سفری طولانی دانست که هدف نهایی‌اش ایجاد ارزش برای افراد، سازمان‌ها و جامعه است. این طرح قدم به قدم پیش خواهد رفت. فناوری دیجیتال نه تنها برای شکوفایی اقتصاد و دیجیتالی شدن آن، بلکه به‌طور کاربردی در تمام زمینه‌های زندگی آموزش داده می‌شود. این آموزش به نحوی شایسته از کودکان و نوجوانان در سنین پایین آغاز شده است.

جونیورا آمادگی دارد دوره‌های آموزشی خود را در تمام استان‌ها برگزار نماید. بنابراین برای برگزاری بوت‌کمپ (دوره آموزشی فشرده) حضوری و یا آنلاین مدیران مدارس می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۷۰۶۲۹ به منظور هماهنگی لازم تماس حاصل کنند.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خسرو تاجیک
خسرو تاجیک
2 ماه قبل

چه جالب من و دوستام خیلی دوست داریم برنامه نویسی یاد بگیریم پس باید به مدیرمون بگم بهتون زنگ بزنه

فاطمه مهربان
فاطمه مهربان
2 ماه قبل
پاسخ به  خسرو تاجیک

سلام 🌷. چرا که نه!
می‌تونی از طریق این لینک فرم رو پر کنی و درخواستت رو ثبت کنی. همینطور با این شماره ۰۲۱۹۱۰۷۰۶۲۹ مدیرتون با ما ارتباط بگیرن.
امیدوارم خاطره لذتبخشی از یادگیری و بازی در جونیورا تو ذهنت ثبت بشه.