بستن
جستجو
جدا کننده

موتور بازی سازی یونیتی

تاریخ انتشار ۱۵ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
موتور بازی سازی یونیتی

همانطور که انتظار می‌رود توسعه‌دهندگان مستقل و جدیدی که به تازگی وارد دنیای بازی سازی شده‌اند با موانع زیادی روبرو خواهند شد. از زمان‌بر بودن پروسه بازی سازی گرفته تا سرمایه گذاری و همچنین عملکرد بسیار دقیق، مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد. اما نگران نباشید چون موتور بازی سازی یونیتی با هدف هموار کردن این مسیر برای شما ساخته شده است. البته اشتباه نکنید! یوینتی، موتور بازی سازی ساده‌ای نیست که تنها برای بازی‌های کوچیک طراحی شده باشد یا اختصاصا توسط تازه‌کاران استفاده شود. از این موتور در بازی‌های بسیار معروف و حرفه‌ای مانند کال اف دیوتی موبایل یا پوکمون گو نیز استفاده شده است که همین امر ثابت می‌کند این موتور بازی‌سازی بسیار حرفه‌ای و همه فن حریف است.

موتور بازی سازی یونیتی مجموعه گسترده‌ای از ابزارها را برای توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل فراهم کرده تا بتوانند به راحتی انواع مختلفی از بازی‌ها را در پلتفرم‌های رایج مانند اندروید و آیفون بسازند. البته اینها تنها بخشی از مزایای یونیتی است، در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این موتور بازی سازی فوق‌العاده آشنا شوید.

موتور بازی سازی یونیتی چیست؟

موتورهای بازی سازی که به آن چارچوب‌های بازی نیز می‌گویند، نرم افزارهای خاصی هستند که توسعه‌دهندگان بازی از آنها استفاده می‌کنند تا بازی‌های ویدئویی دو بعدی و سه بعدی بسازند. به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، در حال حاضر موتور بازی سازی یونیتی جز یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

Unity Game Engine مبتنی بر مایکروسافت و زبان سی شارپ است که از ساخت بازی‌های دو بعدی، سه بعدی و دیگر انواع بازی‌ها پشتیبانی می‌کند. استفاده از ابزارهای آن برای کاربران جدید بسیار راحت است و به همین دلیل بین هنرمندانی که برای اولین بار در مسیر بازی سازی قدم می‌گذارند یا کسانی که قصد دارند در خانه بازی بسازند، بسیار محبوب است. در حالی که منشاء یونیتی به مک او اس برمی‌گردد، اما از آن زمان به پلتفرم‌های دیگر نیز منتقل شده و در حال حاضر برای دسکتاپ، موبایل، کنسول و سیستم‌های واقعیت مجازی در دسترس است.

اپلیکیشن‌های یونیتی تا سال ۲۰۲۲ هر ماه بیش از ۴ میلیارد بار دانلود می‌شد و در طی گزارشی مشخص شده که ۷۰ درصد از ۱۰۰۰ بازی برتر موبایل با یونیتی ساخته شده‌ است. این موتور همچنین با گنجاندن تبلیغات درون بازی توانسته است تاکنون بیش از ۱.۱ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی درون برنامه‌‌ای کسب کند.

یونیتی دقیقا چه کار می‌کند؟

امکانات فوق‌العاده یونیتی می‌تواند هر چیزی از واقعیت افزوده گرفته تا شبیه سازی‌های دقیق برای بازاریابی را پشتیبانی کند. با این حال، تمرکز اصلی آن بر روی موبایل و تا حدی بازی‌های دسکتاپ است. یونیتی موتور بسیار بزرگی است  که بیش از ۱۷ پلتفرم از آن پشتیبانی می‌کنند و در سال‌های اخیر، حتی فراتر از بازی پیش رفته است و ابزارها و بازاریابی خود را گسترش داد تا به صنایع مختلفی مانند فیلم، هوافضا، خودرو و معماری نیز وارد شود.

به عنوان یک موتور بازی‌سازی، Unity یک پلتفرم عالی برای طراحی دنیای خیالی، حرکت اجسام مانند پرش یا برخورد، پخش صداها و موارد دیگر است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت یونیتی در بین توسعه‌دهندگان، استفاده از کدهایی است که سازندگان بازی می‌توانند چندین بار از آن استفاده کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا آنها بتوانند در زمان بسیار کمتری بازی را توسعه دهند.

مانند اکثر موتورهای بازی‌سازی، یونیتی از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اصلی یوینتی شامل منطق بازی می‌شود؛ یک موتور رندر که گرافیک‌های متحرک سه بعدی تولید می‌کند. در بخش دوم موتور صوتی، الگوریتم‌هایی را برای تولید و دستکاری صداها ارائه می‌دهند و موتور دیگر بر اساس قوانین فیزیکی، حرکت و برخورد را کنترل می‌کند. در نهایت برای اقدامات و تصمیمات، یک بخش هوش مصنوعی (AI) نیز وجود دارد.

موتور بازی سازی یونیتی برای اندروید و آیفون

خاستگاه و سازندگان موتور بازی سازی یونیتی

یونیتی توسط یونیتی تکنولوژیز (قبلا با نام Over the Edge Entertainment) ایجاد شد که اولین نسخه موتور بازی را در سال ۲۰۰۵ راه اندازی کردند. هدف اصلی آن نیز ایجاد فضایی مناسب برای توسعه‌‌دهندگان مبتدی در ساختاری سازگار با اپل بود. اما با نسخه‌های جدید در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ رشد چشمگیری داشت. در این نسخه‌های جدید، قابلیت‌‌های جدیدی به یونیتی اضافه شد و از ابزارهای دیگر از جمله DirectX و Adobe Flash نیز پشتیبانی می‌کرد. تا سال ۲۰۱۵، پشتیبانی از نینتندو سوییچ نیز به این بازی اضافه شد و در سال ۲۰۱۶، فیسبوک پلتفرم بازی خود را به طور اختصاصی برای یونیتی ایجاد کرد.

در سال ۲۰۱۷، یونیتی از به‌روزرسانی‌های دوره‌ای سالانه به یک سیستم به‌روزرسانی مداوم تغییر کرد و ابزارهای جدید به جریان افتادند و قابلیت‌های موتور را گسترش دادند. تا اینکه در سال ۲۰۲۲، مجموعه‌ای تشکیل شد که می‌توانست از پروژه‌های واقعیت مجازی و بازی‌های سه بعدی پیشرفته پشتیبانی کند.

ویژگی‌های اصلی موتور بازی سازی یونیتی

یوینتی ویژگی و امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بازی‌های اصلی از طریق «صحنه‌ها» کار می‌کنند، که در آن توسعه‌دهندگان اشیاء را قرار داده و مرتب می‌کنند و سپس ویژگی‌های آن‌ها را در صورت نیاز تنظیم می‌کنند. این پروسه می‌تواند ساده باشد مانند وارد کردن و استفاده از اسپریت در فضای دو بعدی یا می‌تواند بسیار پیچیده باشد مانند مدیریت سایه‌های پویا در یک نقشه سه بعدی.

در بیشتر موارد، کاربران می‌توانند از رابط کاربری داخلی موتور برای کنترل همه چیز استفاده کنند یا وارد API برنامه شوند و مقادیر را از طریق کد تنظیم کنند. اما این حتی تنها گوشه‌ای از امکانات یونیتی است. علاوه بر این امکاناتی که تابه حال گفته شد، ابزارهای زیاد دیگری با کاربردهای خاص وجود دارد. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • Parsec: این ابزار P2P امکان کار به صورت گروهی و دورکاری را فراهم می‌کند.
  • Unity DevOps: این پلتفرم مدیریتی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا پروژه‌ها را سازماندهی کنند و بخشی را برای مدیریت گردش کار اختصاص دهند.
  • Engagement etrics: این قابلیت به طراحان این امکان را می‌دهد تا از طریق تجزیه و تحلیل بازیکنان، آزمایش‌های گسترده‌ای انجام دهند و گزینه‌های چت صوتی و متنی ایجاد کنند (که در بازی‌هایی مانند Valorant استفاده شده است).
  • SyncSketch: این پلتفرم به طراحان مختلف کمک می‌کند تا روی دارایی‌های دیجیتال یکسان با هم کار کنند.
  • Ziva: ابزاری برای خلق شخصیت‌های دیجیتالی است که انسان‌ و همچنین حیوانات واقعی را به راحتی خلق می‌کند.
  • SpeedTree: این جعبه ابزار گرافیکی برای ایجاد پوشش گیاهی سه بعدی غنی و واقعی و وارد کردن آسان آنها به بازی ساخته شده است.
  • Pixyz: این ابزار اتوماسیون داده‌های سه بعدی را برای پیاده‌سازی آماده می‌کند و به طور خودکار آن را بهینه می‌کند.
  • Backend work: یونیتی شامل ابزارهای Backend می‌شود که به افزایش مقیاس بازی در سرورهای اختصاصی، بهبود netcode و مدیریت حساب‌های بازیکنان کمک می‌کند. اگر تا به حال اپکس لجندز را بازی کرده‌ باشید، جالب است بدانید که بک‌اند بازی از طریق یونیتی مدیریت می‌شود.
  • Unity Weta Tools: این مجموعه دیجیتال برای هنرمندان دیجیتالی ساخته شده است تا بتوانند خلاقیت‌های خود را با بالاترین کیفیت در محیط سه بعدی پیاده کنند.

در یونیتی همچنین یک فروشگاه گسترده وجود دارد که در آن می‌توانید انواع افزونه‌های بصری، صوتی، قالب‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی را خریداری کنید.

آیا می‌توانم به عنوان تازه کار از یونیتی استفاده کنم؟

بله هر کسی می‌تواند از موتور بازی سازی یونیتی استفاده کند اما باید اصول توسعه بصری و توسعه بازی را بدانید. با این حال به زمان زیادی نیاز دارید تا بر تمام ابزارهای یونیتی به خوبی مسلط شوید. بسته به هدف و کارتان، چیزهای زیادی برای یادگیری و راه‌طولانی برای شروع پروژه خواهید داشت. البته برای اینکه شروع حرفه‌ای‌تری داشته باشید، می‌توانید در دوره‌های مختلف یونیتی شرکت کنید.

اگر قصد دارید اولین بازی خود را با یونیتی بسازید به شما هشدار می‌دهیم که باید خسته ناپذیر باشید زیرا پیچیدگی و زمان لازم برای ساخت حتی بی‌اهمیت‌ترین بخش‌های بازی را نباید دست کم بگیرید. به یاد داشته باشید که اکثر بازی‌هایی که معروف شده‌اند، تیم‌های حرفه‌ای دارند که برای سال‌ها به صورت تمام وقت روی آن‌ کار کرده‌اند!

برای شروعِ بهتر است پروژه بسیار ساده‌ای را انتخاب کنید و در قدم‌های کوچک آن را کامل کنید. بازی خود را تا حد امکان به بخش‌های مستقل کوچک تقسیم کنید، زیرا با کدهای ساده و یکپارچه، احتمال این که به مشکل بخورید بسیار کمتر است. از تجربیات دیگران کمک بگیرد و قدم به قدم پیش بروید.

هزینه استفاده از یونیتی چقدر است؟

پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است. یونیتی امکانات مختلفی را ارائه می‌دهد که با توجه به پروژه و هدف‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید با یک بازی خیلی ساده شروع کنید، طبیعتا به ابزارهای حرفه‌ای نیازی نخواهید داشت و لازم نیست هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید.

دسترسی به یونیتی و استفاده از Unity Visual Scripting، Unity Version Control (حداکثر سه کاربر) و تعدادی دیگر از ابزارها برای کاربران رایگان است و بخشی از هزینه از طریق تیلیغات درون برنامه‌ای جبران می‌شود. اما اگر برای توسعه بازی خود به ابزار و طرح‌های دیگری نیاز دارید، متاسفانه باید هزینه بپردازید.

سخن پایانی در مورد موتور بازی سازی یونیتی

یونیتی یک موتور بازی است که پروژ‌های مختلفی از جمله فیلم و معماری را می‌توانید با آن انجام دهید اما تخصص اصلی این موتور در ساخت بازی‌های موبایل است. با گذشت زمان این موتور بازی سازی به قدری محبوب و کاربردی شده است که در حال حاضر توسط برخی از استودیوهای برتر در صنعت بازی‌سازی استفاده می‌شود. با این حال یونیتی بی‌شک نقطه شروع عالی برای مبتدیانی است که روی موبایل و واقعیت مجازی کار می‌کنند. اگرچه در ابتدا ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید و باید پیش‌زمینه‌های لازم را داشته باشند، اما امکانات و ابزارهای یونیتی در این مسیر کمک زیادی به شما خواهد کرد.

اگر همچنان در انتخاب یونیتی شک دارید مقایسه موتور بازی سازی یونیتی و گیم میکر را حتما بخوانید.

 

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها