بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش کودک و نوجوان فلش پروژه‌ها و کاربردهای عملی فلش بازی سازی فلش ده بازی آموزش برنامه نویسی مخصوص کودکان

ده بازی آموزش برنامه نویسی مخصوص کودکان

تاریخ انتشار ۱۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
ده بازی آموزش برنامه نویسی مخصوص کودکان

بچه‌ها زمان زیادی را مشغول بازی با دستگاه‌های دیجیتال هستند و جالب است که تمام نرم‌افزارهای موجود در این دستگاه‌ها با کد و مفاهیم برنامه‌نویسی ساخته شده است. امروزه برنامه نویسی به قدری با زندگی ما پیوند خورده که در هر کجا از زندگی‌مان اثری از آن دیده می‌شود. از بازی‌های ویدیویی گرفته تا تلویزیون هوشمند و لوازم خانگی، همگی از اصول برنامه‌نویسی پیروی می‌کنند و فقط کافی است که فرزندان خود را با کارکرد این دستگاه‌ها آشنا کنید. در این صورت خواهید دید که تا چه حد به برنامه‌نویسی و کاربرد آن در زندگی روزمره علاقه‌مند خواهند شد. اگر به فکر این هستید که فرزندان خود را به برنامه‌نویسی علاقه‌مند کنید، در ادامه همراه ما باشید تا ده تا از بهترین بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان را به شما معرفی کنیم.

چرا برنامه نویسی برای بچه ها خوب است؟

آموزش برنامه‌ نویسی به کودکان نه تنها باعث می‌شود تا مهارت و دانش دیجیتالی آنها بالا برود، بلکه مهارت‌های ارزشمند دیگری را نیز کسب می‌کنند که در زندگی شخصی آنها ارزشمند خواهد بود. برای مثال برنامه نویسی انعطاف‌پذیری، مهارت‌های حل مسئله و تفکر منطقی کودکان را تقویت می‌کند و باعث افزایش اعتماد بنفس آنها می‌شود.

گفته می‌شود افرادی که در کودکی یا جوانی برنامه نویسی یاد می‌گیرد، در مدرسه و محیط‌های آموزشی بهتر عمل می‌کنند در عین حال که آینده‌ی شغلی آنها را نیز تضمین می‌کند. در حال حاضر برنامه‌نویسی جز پرطرفدارترین شغل‌های جهان است و جذب نیروی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل افرادی که آموزش‌های لازم برنامه‌نویسی را دریافت کرده‌اند، در آینده فرصت‌های شغلی بهتر با درآمد بالا خواهند داشت.

کودکان از چه سنی می‌توانند برنامه‌ نویسی را شروع کند؟

درست مانند یادگیری زبان جدید، یادگیری مهارت‌های برنامه‌نویسی در سنین پایین بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود. در نقل قولی از نماینده بنیاد رزبری پای (Raspberry Pi) آمده است: «تحقیقات ثابت کرده است که کودکان می‌توانند مفاهیم کدنویسی را از سن سه سالگی و حتی در دوران مهدکودک و اوایل دبستان یاد بگیرند. کودکان کوچکتر معمولاً برنامه نویسی را با نمادهای گرافیکی یاد می‌گیرند، در نتیجه بهتر است این مفاهیم را با کمک بلوک و کد گذاری مبتنی بر متن آموزش ببینند .”

یادگیری برنامه نویسی سن و سال نمی‌شناسد. بگذارید ایلان ماسک را برایتان مثال بزنیم. او اولین کامپیوتر خود را در نه سالگی دریافت کرد و به این فکر افتاد تا چگونه برنامه نویس شود. او پیش از اینکه به سیزده سالگی برسد، از مهارت‌های خود برای ساخت یک بازی ویدیویی استفاده کرد و آن را در سال ۱۹۸۳ به یک مجله کامپیوتری به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت. سپس فناوری‌هایی مانند پی پال، ماشین‌های الکتریکی و موشک‌های خارق‌العاده‌ای را خلق کرد که در زمان خود بسیار منحصر بفرد بودند.

بهترین‌های بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان

اگر قصد دارید فرزندان خود را به برنامه نویسی علاقه‌مند کنید، بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان یکی از بهترین روش‌هاست. با کمک این بازی‌ها، آنها نه تنها سرگرم می‌شوند، بلکه برنامه نویسی هم یاد می‌گیرند.

در حال حاضر بازی‌های زیادی وجود دارد و احتمالا انتخاب از بین آنها برایتان کار سختی خواهد بود. به همین دلیل در ادامه لیستی از ده بازی آموزنده برنامه نویسی برایتان تهیه کردیم. هر کدام از این بازی‌ها همراه با توضیحات کوتاهی درباره بازی و محدوده سنی کودکان است. علاوه بر این، سعی کردیم لیستی تهیه کنیم که برای کاربران تمام پلتفرم‌ها مناسب باشد. فرقی نمی‌کند که گوشی‌تان چه نوع پلتفرمی دارد، iOS، اندروید یا کیندل فایر، هرچه که باشد شما می‌توانید بازی مناسبی برای خود در این لیست پیدا کنید. برخی از آنها نیز در حالت پلتفرم بازی می‌شوند که کار شما را آسان‌تر می‌کند. برای چنین بازی‌هایی فقط کافی است مرورگر موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود را باز کنید و به راحتی بازی کنید.

وقت آن رسیده که تا به سراغ ده بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان برویم:

Code Karts .۱

اگر فکر می‌کنید کودک پیش دبستانی برای یادگیری برنامه نویسی خیلی کوچک است، باید بگوییم در اشتباه هستید. بازی کد کارتز با استفاده از پازل‌های منطقی در قالب مسابقه و در بیش از ۷۰ سطح مختلف، یادگیری برنامه نویسی را برای بچه‌های چهار ساله به بالا ممکن می‌سازذ. این بازی کاملا رایگان و در پلتفرم‌های iOS، اندروید و کیندل فایر در دسترس است.

code karts کدکارت

Code Karts را می‌توانید در از این لینک دانلود کنید.

 

۲. Kodable

با کمک بازی‌های تعاملی و بیش از ۷۰ درس مختلف، مفاهیم اصلی و مهم علوم کامپیوتر را به صورت ساده و قابل درک به بچه‌های چهار ساله آموزش می‌دهد. یکی از مزایای Kodable این است که با رفتن به مراحل بعدی، کودکان می‌توانند اواتار جدیدی برای خود انتخاب کنند و همین امر باعث می‌شود تا بیشتر انگیزه بگیرند.

Kodable

این بازی برای بچه‌های چهار تا ده ساله مناسب است و می‌توانند آن را در مرورگر و iOS بازی کنند. هزینه‌ی آن نیز در ابتدا کاملا رایگان است اما جهت استفاده از برخی از امکانات باید ۴.۹۹ دلار ماهانه پرداخت شود.

Kodable را می‌توانید از اپل استور دانلود یا نسخه وب آن را از طریق این سایت بازی کنید.

 

ScratchJr .۳

اسکرچ جونیور برای زبان آموزان نوجوان فوق‌العاده است. این بازی سعی دارد تا یک زبان برنامه نویسی مقدماتی به بچه‌ها آموزش بدهد تا با استفاده از آن، داستان و بازی‌های تعاملی خود را بسازند.

scratchjr اسکرچ جونیور بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان

با کمک این بازی، کاربران با مفاهیم جدید ریاضی، زبان برنامه نویسی و همچنین بلوک‌های سازنده برنامه نویسی آشنا می‌شوند و تفکر خلاقانه و استدلال سیستماتیک را در خود پرورش دهند. اسکرچ جونیور کاملا رایگان و برای کودکان ۵ تا ۷ سال مناسب است و می‌توان آن را روی پلتفرم‌های iOS، اندروید و کیندل فایر بازی کرد.

ScratchJr در گوگل پلی موجود است و می‌توانید از طریق این لینک دانلود کنید.

 

 Mimo .۴

با هزاران درس کوتاه، پروژه‌ها و چالش‌ها، میمو پلتفرمی است که یادگیری کدنویسی را برای کودکان سرگرم‌کننده و قابل دسترس می‌کند. در طی این بازی، آنها باید اهداف روزانه و دستاوردی‌های خاصی کسب کنند و از این طریق به بچه‌ها یاد می‌دهد چگونه وب‌سایت بسازند، وظایف خود را به صورت خودکار انجام دهند و برنامه‌ نویسی کنند.

میمو

جالب اینجاست که تمام این آموزش‌ها همه در قالب بازی هستند. در نتیجه کودک‌تان هیچگاه احساس نمی‌کند که در حال یادگیری مفاهیم سخت ‌و پیچیده‌ است. این بازی به سنین ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود و در پلتفرم‌های iOS و اندروید در دسترس است.

Mimo را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

 

Scratch .۵

اسکرچ که توسط برنامه نویسان MIT طراحی شده، یکی از بزرگترین انجمن‌های برنامه نویسی رایگان برای کودکان در جهان است. اسکرچ چیست را مطالعه کنید.

اسکرچ

در این بازی، فرقی نمی‌کند اگر کاربران تازه کار هستند یا از قبل برنامه نویسی یاد گرفته‌اند، هرکسی با هر توانایی‌ و دانشی می‌تواند از آن برای ایجاد داستان، بازی و انیمیشن استفاده کند. این بازی در حالت پلتفرم و برای بچه‌های ۸ تا ۱۱ سال در دسترس است.

Scratch در گوگل پلی موجود است و می‌توانید از طریق این لینک دانلود کنید.

 

CodeCombat .۶

یکی از ساده‌ترین بازی‌های کدنویسی برای بچه‌ها، CodeCombat است. این بازی اصول اولیه برنامه نویسی را با دنیایی فانتزی (پر از شوالیه‌ و اژدها) ترکیب کرده است و همین امر باعث شده تا بازی برای کودک‌تان بسیار جذاب باشد.

codecombat کدکامبت

در حالی که بچه‌ها در این بازی سعی می‌کنند جواهرات جمع کنند و در یک سیاه چاله بجنگند، مفاهیم و زبان پایتون را نیز یاد می‌گیرند. بازی  برای سطح پایه رایگان است اما برای دسترسی به سطوح پیشرفته تر به اشتراک ماهانه نیاز دارید و برای بچه‌های ۸ سال به بالا مناسب است.

برای بازی کردن CodeCombat به این سایت وارد شوید.

 

Code Club World .۷

Code Club World توسط بنیاد رزبری پای ساخته شده است و سعی دارد تا به بچه‌های ۹ تا ۱۳ سال آموزش دهد چگونه با کمک برنامه نویسی فعالیت‌های سرگرم‌کننده انجام دهند بدون اینکه نیاز باشد کدنویسی یاد بگیرند.

کدکلاپ ورلد

با کمک این برنامه، کودکان می‌توانند ربات و موسیقی بسازند یا حتی تی شرت طراحی کنند. آنها همچنین برای هر پروژه ای که به پایان می‌رسانند یک نشان دریافت می‌کنند و می‌توانند خلاقیت‌های کدنویسی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. از طرفی دیگر، این بازی کاملا رایگان در مرورگر تمام گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها در دسترس است.

Code Club World را می‌توانید در این وبسایت بازی کنید.

 

Hopscotch .۸

Hopscotch نخستین بار در Shark Tank معرفی شد و پلتفرمی است که به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا پروژه‌های متفاوتی برعهده بگیرند، بازی‌های جدید بسازند و یاد بگیرند که چگونه کدنویسی کنند. این برنامه رایگان حتی آموزش‌های ویدیویی دارد که کاربران را در مسیر یادگیری‌شان کمک خواهد کرد.

این بازی برای نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال طراحی شده و متاسفانه تنها روی iOS قابل نصب است. این بازی را می‌توانید از اپل استور دانلود کنید. برای اطلاعات بیشتر وارد وبسایت این بازی شوید.

 

Swift Playgrounds .۹

اگرچه Swift Playgrounds تنها در دستگاه‌های iOS موجود است، اما همچنان به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های آموزش کدنویسی برای کودکان شناخته می‌شود. بچه‌ها می‌توانند با بازی کردن ‌و از طریق پازل‌های تعاملی و با آزمون و خطا، شروط و کارکردهای اساسی برنامه نویسی را به خاطر بسپارند. این بازی، ابزار مناسبی برای کودکان است تا مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی را بدون دانش کد نویسی و به روش سرگرم‌کننده و تعاملی یاد بگیرند.

سویفت

این بازی کاملا رایگان است و برای نوجوانان بالای ۱۰ سال توصیه می‌شود. برای بازی کردن Swift Playgrounds، آن را از اپل استور دانلود کنید.

 

Projects .۱۰

بازی Projects هم مانند Code Club World توسط رزبری پای سخته شده است و کاتالوگی متشکل از بیش از ۲۵۰ پروژه برنامه نویسی رایگان برای جوانان دارد تا مهارت کدنویسی خود را کشف کرده و آن را بیشتر تقویت کنند. از ایجاد یک اپلیکیشن توپ و کدنویسی آلات موسیقی گرفته تا ساخت یک بازی مسابقه‌ای، این برنامه پر از پروژه‌های متنوع است که هر کدام از آنها به گونه‌ای طراحی شده است که در یک ساعت تکمیل می‌شود. استفاده از پروجکت کاملا رایگان است و برای کودکان ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود.

پروجکتز بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان

Projects را می‌توانید در این وبسایت بازی کنید.

سخن آخر

اگر می‌خواهید به فرزندان خود برنامه نویسی بیاموزید، اکنون زمان مناسبی است. هیچگاه این فکر را نکنید که برنامه نویسی برای کودکان بسیار سخت و غیرقابل درک است. امروزه اپلیکیشن و بازی‌های زیادی وجود دارد که فرصتی را بوجود آورده تا کودکان در هر سنی که هستند، با انجام یک بازی سرگرم‌کننده با مفاهیم اصولی برنامه نویسی آشنا شوند. در این مقاله، ۱۰ بازی آموزش برنامه نویسی به کودکان را به شما معرفی کردیم که با کمک آن فرزندتان برنامه‌نویسی را به روشی نوین و خلاقانه یاد می‌گیرد.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها