بستن
جستجو
جدا کننده

موتور بازی سازی GameMaker چیست؟

تاریخ انتشار ۲۱ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
موتور بازی سازی GameMaker چیست؟

وقتی نوبت به توسعه بازی‌های دو بعدی می‌رسد، مهم‌ترین چیزی که باید در نظر بگیرید انتخاب یک موتور بازی‌سازی مناسب و کاربردی است زیرا موفقیت یا شکست پروژه‌ی شما به ابزار مورد استفاده‌تان بستگی دارد. اما نگران نباشید، قصد داریم در این مقاله یکی از بهترین موتورهای بازی‌سازی دو بعدی یعنی GameMaker را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این موتور بازی‌سازی فوق‌العاده آشنا شوید.

تاریخچه GameMaker

استودیو GameMaker که ابتدا در نوامبر ۱۹۹۹ با نام Animo منتشر شد، یک موتور بازی‌سازی است که توسط YoYo Games ساخته شده است. جدیدترین نسخه آن، GameMaker Studio 2، به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از رابط قابل تنظیم، بازی‌های دو بعدی ایجاد کنند و شامل ابزارهایی مانند انیمیشن، ویرایشگرهای تصویر، میکسرهای صدا و ویرایشگرهای شی و اسکریپت است. این پلتفرم همچنین از یک زبان برنامه نویسی اختصاصی به نام GameMaker Language پشتیبانی می کند که یک نسخه تغییر یافته از زبان C است.

GameMaker چگونه کار می‌کند؟

GameMaker یک موتور بازی‌سازی قدرتمند است که در ابتدا برای ساخت بازی‌های دو بعدی در نظر گرفته شده بود اما بعدها امکانات زیادی به آن اضافه شد. این موتور بازی‌سازی به گونه‌ای طراحی شده که حتی افراد بدون دانش برنامه‌نویسی نیز بتوانند از آن استفاده کنند. با این حال این امکان وجود دارد تا توسعه‌دهندگان بتوانند در صورت نیاز کدهای خود را وارد بازی کنند و به دلخواه امکانات جدیدی به آن بیافزایند.

عنصر اصلی این پلتفرم بازی‌سازی IDE با ویرایشگرهای داخلی برای گرافیک شطرنجی، طراحی سطح، اسکریپت، مسیرها، و سایه‌پردازی (GLSL یا HLSL) است و عملکردهای اضافی دیگر را می توان با کمک زبان برنامه نویسی نرم افزار یا برنامه‌های افزودنی مخصوص پلتفرم پیاده سازی کرد.

این موتور بازی‌سازی از پلتفرم‌های مختلف مانند Windows و macOS، پلتفرم‌های موبایل Android، iOS و Fire OS (سیستم عامل) و کنسول‌های بازی PS4، Xbox One و Nintendo Switch پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، با کمک GameMaker می‌توان بازی‌هایی را برای HTML5 توسعه داد تا بر روی مرورگرهای وب نیز قابل اجرا باشد.

مزایای GameMaker چیست؟

در ادامه به چندتا از ویژگی‌های منحصربفرد GameMaker اشاره می‌کنیم که باعث شده تا از سایر موتورهای برنامه‌نویسی برتری پیدا کند:

بهترین موتور بازی‌‌سازی برای بازی‌های دو بعدی

نقطه قوت اصلی GameMaker در ساخت بازی‌های دو بعدی است. با اینکه به کمک این موتور می‌توان بازی‌های سه بعدی نیز ساخت اما پشتیبانی آن از بازی‌های دو بعدی بسیار قوی‌تر است.

پشتیبانی از تمام سبک‌ها و استایل‌ها

در GameMaker مجموعه‌ی گسترده‌ای از ابزارهای مختلف وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا تقریباً هر بازی که می‌خواهید را بتوانید در ابعاد بزرگ یا کوچک بسازید. با ایتکه بسیاری تصور می‌کنند این موتور بازی‌سازی بیشتر برای بازی‌های پیکسلی استفاده می‌شود اما واقعیت این است که سبکی وجود ندارد که GameMaker نتواند از پس آن بربیاید. این موتور از تمام سبک‌ها پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید بازی‌هایی در ژانر متنوع و وضوح بالا خلق کنید.

موتوری  قدرتمند و سریع

دلایل زیادی وجود دارد که چرا GameMaker بهترین موتور بازی‌سازی برای مبتدیان است، اما یکی از پررنگ‌ترین مزیت‌های آن، سرعت بسیار بالای آن است. با کمک این پلتفرم شما می‌توانید یک بازی ساده را در کوتاه‌ترین زمان به اجرا دربیاورید.

جریان کاری GameMaker فوق العاده سریع است. برای مثال اگر قصد دارید اسپریت روی صفحه نمایش دهید، تنها یک خط کد لازم است یا اگر می‌خواهید فونت خاصی به آن اضافه کنید، تنها در دو مرحله می‌توانید این کار را انجام دهید.

اگر تا بحال از موتورهای دیگر استفاده کرده باشد، متوجه خواهید شد که این مزیت به چه اندازه مهم است. زیرا در سایر موتورها برای انجام حتی کوچک‌ترین کار، شما باید چندین خط کد بنویسید و مراحل زیادی را پشت سر بگذارید در حالی که در GameMaker ممکن است با یک خط کد آن کار را انجام دهید.

استفاده آسان از GameMaker

یادگیری استفاده از GameMaker بسیار ساده است. این موتور از یک سیستم plug-and-play برای ساخت بازی‌ استفاده می‌کند که تقریباً بدون هیچ برنامه‌نویسی می‌توان بازی خلق کرد. این قابلیت باعث شده تا در هنگام راه‌اندازی یک پروژه، کار زیادی برای انجام دادن وجود نداشته باشد. در حالی که در موتورهای سه بعدی پیچیده شما باید پیش از شروع پروژه، کارهای زیادی را انجام دهید و ابزارهای آن را با توجه به نوع بازی مدنظرتان تنظیم کنید.

game maker studio

GameMaker مجموعه‌ای از ابزارهای دوبعدی دارد که بسیار رایج هستند و در تمام بازی‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. به این معنا که در بیشتر مواقع اصلا لازم نیست ابزاری را بسازید و اکثر چیزهایی که نیاز دارید در اختیار شما قرار دارد.

زبان برنامه نویسی منحصر بفرد

همانطور که گفتیم GameMaker از سیستم plug-and-play پشتیانی می‌کند در نتیجه برای ساخت بازی عموما نیازی به برنامه‌نویسی نیست اما در مواقع ضروری جهت کدنویسی باید از زبان برنامه‌نویسی به نام GML استفاده کنید. به عبارت دیگر، این پلتفرم زبان مخصوص به خودش را دارد به نام GML یا GameMaker Language. این زبان به اندازه زبان‌های رایج مانند C یا C++ قوی یا شی‌گرا نیست، بنابراین توسعه دهندگان بازی برای انجام کارهای پیچیده ممکن است به مشکل بخورید.

شاید فکر کنید پس این زبان به اندازه کافی قدرتمند نیست اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچه زبان برنامه نویسی قوی‌تر باشد، یادگیری آن نیز سخت‌تر است. به همین دلیل یادگیری GML برای مبتدیان و همچنین برای برنامه نویسان بسیار ساده خواهد بود.

امکان انتقال بازی به پلتفرم‌های دیگر

یکی دیگر از مزایای بزرگ این پلتفرم، انتقال آسان بازی از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر است (البته به شرط داشتن مجوز انتشار آن). فقط کافی است پلتفرم مدنظرتان را انتخاب کنید و پس از آماده شدن بازی، دکمه export را فشار دهید.

پشتیبانی از فایل‌ها در اندازه‌های مختلف

سادگی و انعطاف‌پذیری بی‌نظیر GameMaker در اندازه فایل‌ها، شما را متعجب خواهد کرد. بازی‌های ساخته شده در این پلتفرم از نظر اندازه فایل، استفاده از رم و هزینه‌های کلی به‌خوبی بهینه‌سازی شده‌اند، بنابراین می‌توانید چیزهای بسیار پیچیده‌ای بسازید بدون اینکه نگران چنین مسائلی باشید. برای مثال بازی‌هایی مانند Forager و Levelhead که توسط GameMaker ساخته شده‌اند، هزاران نمونه را به صورت همزمان اجرا می‌کنند و GameMaker توانسته این موضوع را مدیریت کند.

در بازی Levelhead صدها آهنگ و صدا، هزاران اسپرایت و حدود ۹۰۰۰۰ خط کد وجود دارد اما جالب است که همه اینها به اندازه یک فایل در حدود ۲۵۰ مگابایت در کنار هم قرار گرفته‌اند و بازی تنها حدود ۳۵۰ مگابایت رم استفاده می‌کند که برای این مقدار محتوا، فایل بسیار کوچکی است.

بازی‌های موفق ساخته شده با GameMaker

یکی از بهترین راه‌ها برای درک قابلیت‌های یک موتور بازی، نگاه کردن به بازی‌های موفقی است که به کمک آن خلق شده است. موتور GameMaker نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای ساخت چندین بازی محبوب و مورد تحسین استفاده شده است:

  • “Hyper Light Drifter”: یک بازی اکشن که گرافیک ۱۶ بیتی را با مکانیک و طراحی مدرن ترکیب می‌کند و یک تجربه بازی فراموش نشدنی را به وجود آورده است.
  • “Katana ZERO”: بازی با داستان‌سرایی عالی و سکانس‌های اکشن سریع که گیم پلی هیجان انگیز و چالش برانگیزی را ارائه می‌دهد.
  • “Wandersong”: یک بازی منحصر به فرد و دلچسب که در آن نقش یک مطرب مسافر را بازی می‌کنید. این بازی موسیقی را با داستان‌سرایی ترکیب کرده و تجربه‌ای جذاب را به همراه دارد.
  • “Risk of Rain”: بازی فوق‌العاده و هیجان‌انگیزی‌ که در دو حالت تک نفره و گروهی انجام می‌شود.

این بازی‌ها که بسیار معروف هستند و طرفداران زیادی دارند، ثابت می‌کنند که GameMaker پتانسیل بسیار زیادی دارد. این امر به وضوح نشان می‌دهد که فرقی نمی‌کند مبتدی یا توسعه دهنده با تجربه باشید، Game Maker موتور فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید با کمک آن، ایده‌های خلاقانه‌ی خود را به بازی موفق تبدیل کنید.

چگونه در استودیو GameMaker بازی بسازید؟

قبل از اینکه با این موتور بازی‌سازی شروع به کار کنید، باید نوع بازی یا پروژه مدنظر خود را انتخاب کنید. در GameMaker، امکانات بسیار زیادی وجود دارد و تعیین آنچه می‌خواهید بسازید بسیار مهم است. علاوه بر این، توصیه می‌کنم با وبسیات رسمی GameMaker آشنا شوید و آموزش‌های لازم را پشت سر بگذارید. این آموزش‌ها فرصت خوبی را فراهم می‌آورند تا اطلاعات اولیه و طرز استفاده از پلتفرم را یاد بگیرید. البته نگران نباشید اگر با اصول اولیه کد نویسی آشنا هستید، این آموزش‌ها برایتان بسیار راحت خواهد بود.

سخن آخر

در حال حاضر موتورهای بازی‌ساز زیادی وجود دارد که علاقه‌مندان باید با توجه به هدف و پروژه‌شان بهترین پلتفرم را انتخاب کنند تا به نتیجه دلخواه‌شان برسند. GameMaker بر خلاف رقیب بسیار محبوبش یونیتی، کار را برای مبتدیان بسیار ساده کرده است؛ به گونه‌ای که توسعه دهندگان بازی می‌توانند با استفاده از زبان برنامه نویسی بصری، قابلیت کشیدن و رها کردن و همچنین زبان برنامه نویسی مخصوص GameMaker، بازی‌های پیشرفته‌ و چند پلتفرمی در ژانرهای مختلف بسازند. ویژگی‌های برنامه نویسی بصری در این موتور بازی‌سازی GameMaker در اصل به گونه‌ای طراحی شده بود که به برنامه نویسان مبتدی اجازه دهد تا بتوانند با استفاده از این امکانات و بدون دانش برنامه نویسی، بازی‌های رایانه‌ای بسازند. البته در نسخه‌هایِ جدیدِ این نرم افزار، امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی اضافه شده که حتی برنامه نویسان حرفه‌ای نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا ایده بهتری در مورد نحوه استفاده از GameMaker و زبان GML به دست آورده باشید.

 

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها