بستن
جستجو
جدا کننده

چطور با اسکرچ بازی بسازیم؟

تاریخ انتشار ۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۶ دقیقه
چطور با اسکرچ بازی بسازیم؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چقدر خوب می شد اگر بازی منحصر به فرد خودتان را بسازید و با دوستان خود بازی کنید؟ یادگیری بازی سازی با اسکرچ می‌تواند هدف عالی برای آینده شغلی شما باشد، اما ممکن است شما از خودتان بپرسید که از کجا باید ساخت بازی را شروع کنید؟ کار با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، پلتفرم‌های توسعه دهنده و یادگیری اصول اولیه توسعه بازی، می‌تواند ترسناک و پیچیده به نظر برسد، اما نگران نباشید در این مقاله می‌خواهیم بازی‌سازی با اسکرچ را به شما معرفی کنیم.

در این مقاله قصد داریم به شما بگویم بازی سازی با اسکرچ اصلاً کار پیچیده‌ای نیست و حتی اگر اصول اولیه کدنویسی را ندانید، می‌توانید بازی شخصی خود را بسازید و با دوستان خود آن را به اشتراک بگذارید.

اگر سن شما بین ۹ تا ۱۶ سال است و می‌خواهید در آینده بازی‌ساز یا برنامه‌نویس شوید می‌توانید همین حالا کار با scratch را یاد بگیرید. این برنامه می‌تواند مقدمه خوبی برای یادگیری برنامه‌های حرفه‌ای‌تر مثل پایتون باشد.

این نرم‌افزار از زبان فارسی و ۷۰ زبان دیگر پشتیبانی می‌کند و افراد با زبان‌های مختلف می‌توانند با آن بازی‌سازی کنند . (Scratch Team | ST) نام سازمانی است که پشتیبانی این برنامه را برعهده دارد و دوره‌های آموزشی کاربردی برای ساخت بازی به کودکان و نوجوانان ارایه می‌دهد.
همراه ما باشید تا شما را با دنیای جذاب اسکرچ، ساخت بازی و فواید یادگیری آن آشنا کنیم.

اسکرچ بهترین زبان برنامه‌نویسی بصری برای نوجوانان

اسکرچ یک زبان برنامه‌نویسی تصویری (Visual) یا گرافیکی است که توسط یک تیم در دانشگاه MIT با رهبری آقای Mitchel Resnick با هدف آموزش کامپیوتر به کودکان و نوجوانان نوشته شده است. خبر خوب اینکه برای بازی سازی با اسکرچ نیازی به یادگیری دستورات زبان‌های برنامه‌نویسی و اصول و قواعد سخت‌گیرانه نیست و به‌راحتی، با استفاده از تصاویر و درگ اند دراپ کردن آنها می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های متنوعی بسازید. به این روش برنامه‌نویسی که شبیه لگو یا بلوک است، Blockly Programming می‌گویند.

نمونه بازی سازی با اسکرچ

نمونه بازی سازی با اسکرچ

بازی سازی با اسکرچ

قبل از اینکه به‌نحوه ی بازی سازی با اسکرچ بپردازیم، باید کمی در مورد انواع مختلف بازی‌هایی که در این برنامه ساخته می‌شود، صحبت کنیم.

بازی های اسکرولر

بازی های اسکرولر

نمونه بازی های اسکرولر

Scroller یک بازی دو بعدی است که شما با انجام حرکت و با تغییر جهت از برخورد به مانع جلوگیری می‌کنید.
نمونه‌های محبوب اسکرولرهاعبارت‌اند از: – Undercover Sabotage و Bug Game.

بازی‌ها پلتفرمر

پلتفرمرها نوعی بازی هستند که در آن بازیکن از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر برای رسیدن به وظایف خود می‌پرد. بسیاری از بازی‌های پلتفرمر نیز بازی‌های اسکرول هستند، اما نه همه آنها. در کنار پلتفرم‌های سه‌بُعدی، برخی از بازی‌های پلتفرم نیز وجود دارند که پس‌زمینه پشت بازیکن حرکت نمی‌کند.

نمونه‌های محبوب پلتفرمرها Scratch، ۲Chilean Miner’s Escape و Egg هستند.

بازی RPG

بازی RPG

RPG مخفف Role-Playing Game است. در یک RPG، بازیکن کنترل یک شخصیت یا گروهی از شخصیت‌ها را در دست می‌گیرد و آنها را در یک داستان حرکت می‌دهد. به‌طور معمول بازی‌های RPG به بازیکن اجازه می‌دهند شخصیت‌های خود را بهبود بخشند، مانند آموزش مهارت‌های جدید یا افزایش قدرت، اما تمرکز اصلی بازی بر داستان است.

نمونه‌های محبوب بازی‌های ۳Scratch RPG SIMPLE RPG و Funkemon – Groova Region هستند.

مارپیچ

مارپیچ

مارپیچ‌ها یا مازها راه خود را از روزهای خوب مداد و کاغذ آغاز کردند، اما امروزه همچنان قوی هستند. آنها یکی از بازی‌های ساده‌ برای کدنویسی هستند و می‌توانند برای اولین تجربه بازی سازی با اسکرچ انتخابی عالی باشند.

نمونه‌های محبوب ماز عبارت‌اند از: .Mirrored Maze and Random Maze Generator

پینگ پونگ

پینگ پونگ

پنگ! Pong یکی از اولین بازی‌های ویدئویی بود که که در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و هنوز هم برای ما جذاب است. این بازی به نام هاکی هوایی هم شناخته می‌شود.

نمونه‌های محبوب بازی‌های پینگ پونگ عبارت‌اند از: Pong Starter و بازی Ping Pong.

بازی‌های سؤال و جواب

بازی‌های سؤال و جواب که با زبان برنامه نویسی اسکرچ نوشته شده است

در این بازی از بازیکن سؤالاتی پرسیده می‌شود و آنها باید پاسخ صحیح را انتخاب کنند و در پایان نمرات با هم جمع شده و نتایج به‌دست می‌آید.

 

چطور به‌وسیله اسکرچ بازی بسازیم؟

بازی‌سازی با اسکرچ می‌تواند سرگرم‌کننده و فوق‌العاده باشد، اما ممکن است در قدم اول ندانید ساخت بازی را از کجا شروع کنید، نگران نباشید! جونیورا برای کمک به شما اینجا هستیم.
مراحل اساسی بازی‌سازی با اسکرچ عبارت‌اند از:
– درمورد مکانیزم بازی خود تصمیم بگیرید؛
– طرح بصری و موضوع را انتخاب کنید؛
– شخصیت‌های خود را اضافه کنید؛
– منطق بازی را با استفاده از بلوک‌های کد اضافه کنید؛
– بازی خود را تست کنید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

چرا بهترین زبان برنامه‌نویسی برای نوجوانان است؟

زیرا یادگیری آن بسیار راحت است و به‌گونه‌ای طراحی شده که بازی و آموزش هم‌زمان باشد. شما به راحتی می‌توانید با جابه‌جایی بلوک‌های مختلف خلاقیت خود را شکوفا کنید و شخصیت‌های جدید خلق کنید تا بازی سازی خود را انجام دهید. همچنین اسکرچ دارای ویرایشگر صدا و رنگ است که باعث می‌شود آزادی عمل داشته باشید تا داستان منحصربه‌فرد خود را خلق کنید.

در ادامه مزایای دیگر اسکرچ را برای شما می‌گوییم:

کاملاً تصویری است: تا به حال این جمله را شنیده‌اید که یک عکس ارزش هزار کلمه دارد؟ Scratch به شما کمک می‌کند تا مفاهیم کدنویسی را با استفاده از یک زبان بصری یاد بگیرید و اجرا کنید. بلوک‌ها (فکر کنید لگوها) جابه‌جا می‌شوند و بازی جدیدی توسط شما ساخته می‌شوند. این ویژگی بازی‌سازی با اسکرچ را بسیار آسان می‌کند، به‌خصوص اگر شما با زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر متن، آشنا نباشید.

یک زبان برنامه‌نویسی تعاملی است: شما در این برنامه می‌توانید داستان‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌های تعاملی ایجاد کنید. این امر یادگیری فرایند بازی‌سازی را سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر می‌کند، زیرا شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه زنده شدن کارتان را تماشا کنید. زمانی که در قسمت سمت چپ کد را وارد می‌کنید، می‌توانید کد خود را در سمت راست اجرا کنید و آن را در عمل تماشا کنید. چه تجربه جالبی!

مفاهیم اساسی کدنویسی را آموزش می‌دهد: این برنامه یک راه عالی برای یادگیری مفاهیم اساسی کدنویسی مانند حلقه‌ها، شرطی‌ها و متغیرها به‌صورت عملی و تعاملی است. همین مفاهیم بعداً در زبان‌های برنامه‌نویسی دنیای واقعی پیچیده‌تر، مانند پایتون استفاده می‌شوند.

می‌توانید ربات بسازید: علاوه بر ساخت بازی می توانید دنیای دیجیتال و فیزیک را با هم ترکیب کنید و ربات بسازید، حتی می‌توانید موتورها و سنسورهای سخت‌افزاری را هم اجرا کنید.

فراتر از بازی سازی با اسکرچ

بازی سازی با اسکرچ برای بچه‌ها فراتر آموزش کدنویسی است و در واقع Scratch به شما یاد می‌دهد چگونه یاد بگیرید! در فرایند ساخت یک برنامه یا بازی و به اشتراک‌گذاری پروژه‌ها، شما نه‌تنها با مفاهیم عمیق ریاضی و محاسباتی آشنا می‌شوید، بلکه درک عمیقی از سایر رشته‌ها و مهارت‌ها پیدا می‌کنید، مهارت‌هایی مثل حل مسئله، طراحی، همکاری و کار گروهی.

نمونه ای از کارگروهی در بازی سازی اسکرچ

در مطالعات Coding at a Crossroads که برای آموزش کدنویسی در مدارس توسط میچل رزنیک و ناتالی راسم (Mitchel Resnick, Natalie Rusk) انجام شده، به این نتیجه رسیدند که در بسیاری از محیط‌های آموزشی، کدنویسی به روش‌های محدودی معرفی می‌شود که عمدتاً بر آموزش مفاهیم خاص ریاضی تمرکز دارد، ولی مهارت‌های اساسی مورد نیاز کودکان و نوجوانان در دنیای آینده مثل خلاقیت، همکاری و مهارت‌های ارتباطی را افزایش نمی‌دهند.
ساخت بازی در فضای نرم‌افزاری جذاب و خلاقانه، اشتیاق بچه‌ها را برمی‌انگیزد و با استفاده از بازی، آموزش مؤثر و ماندگاری ایجاد می‌کند.

 

فواید آموزش اسکرچ به کودکان و نوجوانان

  •  دانش‌آموزان می‌توانند فرایند تبدیل ایده اولیه به محصول را مشاهده کنند و این موضوع علاوه بر افزایش خلاقیت، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس آنها را افزایش می‌دهد.
  • کودکان و نوجوانان می‌توانند پروژه‌های مرتبط با استعداد و علاقه خود را ایجاد کنند که این موضوع باعث سخت‌کوشی و یادگیری عمیق‌تر می‌شود.
  • این برنامه به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا روی پروژه‌های مرتبط با علایق خود کار کنند. علاقه باعث اشتیاق می شود و در نتیجه یادگیری افزایش پیدا می‌کند.
  • کودکان و نوجوانانی که با اسکرچ بازی‌سازی می‌کنند می‌توانند پروژه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و یا به‌صورت گروهی بر روی یک پروژه کار کنند، این کار باعث می‌شود بچه‌ها تعامل در گروه را یاد بگیرند.

برنامه نویسی با اسکرچ محیطی را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان در آن احساس و چیزهای جدید را امتحان کنند، و همراه با بازی، آزمایش کنند.

امروز Scratch بزرگ‌ترین انجمن برنامه‌نویسی جهان برای کودکان و نوجوانان سنین ۸ سال به بالاست.

چطور اسکرچ را نصب کنیم؟

برای شروع ، در ابتدا باید آن را دانلود کنید. می‌توانید اسکرچ را بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک (os) و اندروید نصب کنید. برای دانلود فقط کافی است آیکون مربوط به سیستم عاملی که قصد کار با آن را دارید، انتخاب کنید. بعد از دانلود و نصب بر روی سیستم عامل خود برنامه را اجرا کنید. بعد از نصب می‌توانید با کمک مسیرهای آموزشی جونیورا قدم به قدم به دنیای بازی‌سازی نزدیک‌تر شوید. از مزایای زبان برنامه نویسی اسکرچ بیشتر بدانید.

نتیجه‌گیری

به یاد داشته باشید در آینده دانستن زبان برنامه‌نویسی مثل توانایی خواندن و نوشتن برای همه ضروری است و کسی که با زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا نباشد، مثل کسی است که در دنیای امروز با زبان انگلیسی و یا کار با کامپیوتر آشنایی ندارد. پس اگر می‌خواهید در آینده یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید یا حتی می‌خواهید مهارت‌های موردنیاز در دنیای آینده را کسب کنید، Scratch یک نقطه شروع عالی است. شما بدون کتاب و دفتر و حتی اگر تایپ کردن بلد نیستید به‌صورت کاملاً رایگان می‌توانید بازی سازی با اسکرچ را با هم‌کلاسی‌های خود آغاز کنید. پس جای هیچ بهانه‌ای نمی‌ماند، همین حالا بازی سازی با اسکرچ را شروع کن و اولین بازی خودت را اجرا کن.

ممکن است علاقه‌مند باشید