بستن
جستجو
جدا کننده

برنامه نویسی گرافیکی چیست؟

تاریخ انتشار ۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۵ دقیقه
برنامه نویسی گرافیکی چیست؟

برنامه‌نویسی جز آن دسته از کار‌ها در دنیای فناوری و کامپیوتری است که با زبان‌های مختلفی ایجاد خواهد شد. یکی از جذاب‌ترین روش‌های برنامه‌نویسی روش گرافیکی است. در برنامه نویسی گرافیکی، برنامه‌نویس سعی می‌کند با خلق اشکال و تصاویر مختلف به برنامه‌نویسی مشغول شود. روش‌های برنامه‌‌نویسی به صورت گرافیکی توسط ابزار مختلفی چون پایتون و اسکرچ انجام می‌شوند. جالب است بدانید که آینده کاری برنامه‌‌نویسی به صورت گرافیکی روز‌به‌روز در حال پیشرفت بوده و مورد توجه عموم قرار می‌گیرد. اگر هیچ آشنایی با این ابزار ندارید و علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در این حوزه هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل برنامه نویسی گرافیکی

انجام مراحل برنامه‌ریزی به صورت گرافیکی نیاز به تلاش، تمرین و تکرار دارد. شما تنها با اکتفا کردن به این مقاله نمی‌توانید به همه اندوخته‌های موجود در این زمینه دسترسی پیدا کنید، البته مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند، تاحدودی با برنامه‌نویسی آشنا شوید.

مراحل برنامه نویسی گرافیکی و تصویری همانند مراحل برنامه‌نویسی متنی است. به این معنی که شما برای برنامه‌نویسی با این روش از تعریف متغیرها، توابع، عبارات شرطی و… استفاده می‌کنید، اما برای بیان آن‌ها باید از تصاویر، ویجت‌ها و پیکان‌ها استفاده نمایید.

در ساختار برنامه نویسی گرافیکی امکاناتی وجود دارد که به شما قابلیت‌های جدیدی برای گرافیک و ترسیم خواهد داد، از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره داشت:

  • گزینه color : در پنل گرافیکی برنامه‌ریزی شاهد گزینه‌ای با نام color  خواهید بود. از این گزینه می‌توانید برای رنگ‌دهی، انتخاب رنگ مورد نیاز، سایه زنی و… استفاده کنید‌‌
  • گزینه size : از این مورد نیز باید برای اندازه و ابعاد شئ استفاده شود.
  • متد point : اگر جایگذاری دقیق شئ یا اشکال برایتان سخت است، می‌توانید از این گزینه که نقطه زنی دقیقی انجام می‌دهد بهره ببرید.
  • برنامه brush : اگر علاقه زیادی به برنامه نویسی گرافیکی دارید آموزش و یادگیری برنامه brush می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بعدهای گرافیکی دقیقی را رسم و طراحی کنید.

برای اینکه بتوانید برنامه نویسی گرافیکی را انجام دهید در ابتدا باید سطوح دسترسی را ترسیم کنید. یادگیری و پیاده‌سازی مواردی که در بالا گفته شد از اصول اولیه برنامه‌ریزی محسوب می‌شوند‌.

 

برنامه نویسی گرافیکی با پایتون

یکی از برنامه‌ها و زبان‌های فوق‌العاده قوی که می‌توان برای برنامه نویسی  گرافیکی از آن استفاده نمود، زبان پایتون است. زبان پایتون به جهت ویژگی‌هایی چون سرعت بالا، عملکرد قوی، دسترسی آسان و طراحی‌های بی‌نقص در جهان به‌عنوان پرکاربردترین و بهترین زبان برنامه‌نویسی شناخته شده است‌. دوست دارید از پایتون بیشتر بدانید؟ مزایای پایتون را مطالعه کنید. در ادامه کمی بیشتر با برنامه نویسی گرافیکی پایتون آشنا خواهید شد.

آیا امکان طراحی تصویری و گرافیکی با زبان پایتون وجود دارد

از سوالات رایج درباره زبان پایتون این است که آیا امکان طراحی گرافیکی با پایتون وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود پایتون در ایجاد رابط گرافیکی عملکرد مثبتی از خود نشان داده است. به این منظور شاهد کتابخانه‌های مختلفی در پایتون برای اجرای برنامه نویسی گرافیکی هستید. از جمله این کتابخانه‌ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کتابخانه WxPython : این کتابخانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید پس از نوشتن کدهای برنامه به راحتی یک رابط گرافیکی در پروژه خود ایجاد کنید.
  • کتابخانه PyQt : یکی دیگر از انواع رابط گرافیکی، کتابخانه پای کیوت است که این کتابخانه توسط نوکیا برای ایجاد نرم‌افزارهای گرافیکی  همین برند ارائه شده، که در پایتون به راحتی قابل دسترس برنامه‌نویسان قرار گرفته است.
  • رابط گرافیکی Ulrich von : این کتابخانه یک رابط منبع باز بوده که برای دستگاه‌های لمسی، با سرعت و کیفیت بالا عمل می‌کند. در این رابط شاهد طیف گسترده‌ای از ویژگی‌هایی چون تراز متن، جلوه‌های متنوع سایه، پشتیبانی از انیمیشن، تازی، پشتیبانی از دوربین و… خواهید بود.

 

بهترین رابط طراحی گرافیکی با پایتون

رابط کاربری در طراحی گرافیکی با پایتون اهمیت زیادی دارد، چرا که هر رابط کاربری شامل عناصر مختلفی چون دکمه‌ها، متن‌ها، ویجت‌ها، کادرها، آیکون‌ها و… می‌باشد که نیاز است برای برنامه نویسی گرافیکی از آن‌ها استفاده شود. برای اینکه بتوانید بهترین رابط طراحی گرافیکی با پایتون را بشناسید، نیاز است با ویژگی‌های هر یک از انواع رابط‌ها آشنا شوید.

Tkinter: یکی از رابط‌های طراحی گرافیکی که در پایتون نمایش داده می‌شود، ماژول تکینتر  است. این یک رابط استاندارد در پایتون بوده، که از ویجت‌های مختلف و متنوع پشتیبانی می‌کند تا برنامه‌نویسان بتوانند به راحتی برای سفارش سازی از آن استفاده کنند.

PyQt : نمونه دیگری از رابط‌های پایتون بوده که چارچوب چند پلتفرمی را برای سیستم عامل‌های مختلف به وجود آورده است. این رابط توسط برند نوکیا با جعبه ابزار Qt  تولید شد. این رابط دارای مجموعه اتصالاتی می‌باشد که با به‌روز‌ترین نسخه QT سازگار است.

 

طراحی محیط گرافیکی با پایتون

زبان پایتون از زبان‌های برنامه‌نویسی شی گرا و پویا است که به دلیل داشتن نوشتار پویا، تعیین نوع متغیر و همچنین نزدیک بودن زبان آن به زبان انسان توانسته است محبوبیت خاصی بین برنامه‌نویسان به‌دست بیاورد.

عملکردی که این زبان دارد برای عموم مردم به راحتی قابل درک است. ابزارهای مختلفی به عنوان رابط کاربری در برنامه نویسی گرافیکی وجود دارند که شما می‌توانید در قالب زبان برنامه‌ریزی پایتون از آن‌ها استفاده کنید.

همانطور که گفته شد رابط کاربری گرافیکی که در پایتون به برنامه‌نویسان ارائه می‌شوند از ۶ کتابخانه مختلف و ویجت‌های متنوع تشکیل شده‌اند. وجود همین موارد طراحی محیط گرافیکی با پایتون را برای برنامه‌نویسان در اولویت قرار داده است. طراحی گرافیکی با پایتون ترسیم نقاط، ترسیم فلش‌ها، ترسیم خطوط، افزودن متن، افزودن برچسب، ایجاد شبکه‌های ترسیم و… را پوشش می‌دهد، همچنین می‌تواند رنگ‌ها و دایره‌ها را مشخص کند.

 

برنامه نویسی گرافیکی با اسکرچ

اسکرچ زبان برنامه‌نویسی بصری است که برای آموزش به کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان کاربرد دارد. اسکرچ باعث ایجاد خلاقیت، استدلال‌های عاقلانه و همچنین یادگیری کار گروهی خواهد شد. اطلاعات بیشتری از اسکرچ می‌خواهید؟ مزایای اسکرچ را بخوانید.

روز به روز به اهمیت برنامه نویسی گرافیکی افزوده می‌شود، در نتیجه یادگیری برنامه‌نویسی در سنین پایین می‌تواند در بزرگسالی باعث رشد و شکوفایی بیشتر کودکان و نوجوانان شود. البته لازم است گفته شود استفاده از اسکرچ در بزرگسالان نیز دیده می‌شود، اما بهترین روش برای برنامه‌نویسی و گرافیک در سنین پایین‌تر است.

روش کار با اسکرچ

روش کار با اسکرچ سختی زیادی ندارد به همین جهت است که برای کودکان و افرادی که مبتدی هستند، مناسب می‌باشد. شما پس از دانلود و نصب برنامه اسکرچ با دو بار کلیک کردن بر روی آیکون آن در صفحه دسکتاپ، می‌توانید کار با آن را آغاز کنید.

معرفی امکانات اسکرچ

برای اینکه بتوانید عملکرد بهتری در برنامه نویسی گرافیکی با اسکرچ داشته باشید، لازم است امکانات و قابلیت‌های این برنامه را بیشتر و بهتر بشناسید.

  1. فارسی کردن زبان اسکرچ: خبر خوش برای کاربران ایرانی این بوده که اسکرچ امکان فارسی کردن زبان را برای کاربران ایرانی فراهم نموده است. با کلیک بر روی آیکون کره زمین در سمت چپ اسکرچ می‌توانید در پایین فهرست زبان فارسی را انتخاب کنید.
  2. منوی فایل: در بالای صفحه منوی File وجود دارد که با کلیک بر روی آن سه گزینه New یعنی ایجاد فایل جدید، Load From Your Computer  یعنی بارگذاری فایلی که از قبل ایجاد و در کامپیوتر ذخیره شده و گزینه Save to your Computer  یعنی ذخیره در سیستم نمایش داده می‌شوند.
  3. منوی ادیت: پس از گزینه فایل گزینه Edit وجود دارد که دو حالت Restore بازگرداندن آیتم حذف شده و Turbo Mode  اجرای سریع یک برنامه، را برای کاربران ایجاد می‌کند‌.
  4. منوی آموزش‌ها: با کلیک بر روی گزینه Tutorials کاربر می‌تواند به راحتی دور‌ه‌های آموزشی در زمینه برنامه نویسی گرافیکی با اسکرچ را مشاهده کند.
  5. جست‌و‌جو: آخرین بخش در صفحه منوی این برنامه کادر جست‌وجو است که می‌توانید نام پروژه را در آن وارد و آن را جست‌وجو کنید‌.

 

برنامه نویسی با پایتون بهتر است یا اسکرچ

پس از مطالعه این مقاله یکی از سوالاتی که برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی پیش می‌آید، این است که آیا برنامه نویسی گرافیکی با پایتون بهتر است یا با اسکرچ؟ پاسخ به این سوال جنبه‌های مختلفی را دربر‌می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید به پاسخ آن دست پیدا کنید بهتر است به علاقه و هدف خود توجه کنید و برای پاسخ این سوال به ندای درونتان گوش بسپارید و با عقل و منطقتان تصمیم بگیرید. برای اینکه بتوانید تصمیم بهتری در انتخاب بین زبان پایتون و زبان اسکرچ داشته باشید، بهتر است به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید:

  • بازار کار را رصد کنید و مورد بررسی قرار دهید.
  • هدف و علاقه خود را فراموش نکنید.
  • از افراد متخصص در هر دو زبان اطلاعات بیشتری کسب نمایید.
  • بی‌گدار به آب نزنید.

سخن پایانی

در این مقاله به کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه نویسی گرافیکی با زبان پایتون و اسکرچ پرداخته شد. در پایان متوجه این موضوع شدید که امروزه برنامه‌نویسی به صورت گرافیک علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است و از زبان‌های مختلفی چون پایتون و اسکرچ برای پیاده سازی آن استفاده می‌شود. پایتون یکی از زبان‌هایی است که در دنیای فناوری حرف زیادی برای گفتن دارد و اسکرچ نیز توانسته پا به پای پایتون رقابت کند و جز بهترین‌ها در عرصه برنامه‌نویسی به‌شمار برود. امیدواریم اطلاعات این مقاله مثمر ثمر شما عزیزان واقع شده باشد‌.

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها