بستن
جستجو
جدا کننده
خانه فلش والدین فلش مقالات آموزشی فلش ICDL و همه چیز درباره آن

ICDL و همه چیز درباره آن

تاریخ انتشار ۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه ۴ دقیقه
ICDL و همه چیز درباره آن

در عصر حاضر کسب مهارت‌های کار با رایانه و ابزارهای هوشمند بسیار حائز اهمیت است. اگر تصمیم دارید این مهارت را به صورت اصولی آموزش ببینید، یادگیری دوره‌های هفتگانه کامپیوتر یا ICDL بهترین انتخاب است. کسب مدرک ICDL می‌تواند در ورود آسان به بازار کار کمک شایانی بکند. در این مقاله سایت جونیورا قصد معرفی دوره‌ی مهارت‌های هفتگانه ICDL را دارد.

ICDL چیست؟

اصطلاح ICDL مخفف عبارت International Computer Driving License به معنی گواهینامه بین‌المللی کاربری رایانه می‌باشد. در سال ۱۹۹۵ توسط بنیاد حرفه‌ای انفورماتیک اروپا (CEPIS) با هدف ارتقا سطح مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) افراد ایجاد گردید. در حال حاضر ICDL به مدرک معتبر و استانداردی تبدیل شده که در کشورهای غیر اروپایی نیز بسیار کاربرد دارد. این بنیاد همچنان سرفصل‌ها و برنامه‌های مورد نیاز برای آموزش را با تغییرات دنیای کار و پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری به‌روز رسانی می‌کند. مدرک  ICDLدر بیش از ۱۴۰ کشور جهان، سازمان‌های بین‌المللی، شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی و غیره مورد تایید می‌باشد.

 

مهارت‌های هفتگانه ICDL

کار با رایانه بسیار گسترده است و محدود به تنها یک یا دو مهارت نمی‌شود، به همین دلیل در آموزش آی سی دی ال (ICDL) هفت مورد از کاربردی‌ترین مهارت‌هایی که برای توانایی کار با رایانه نیاز است به متقاضیان آموزش می‌دهند. گواهینامه استاندارد آن پس از گذراندن حدود ۱۳۰ ساعت آموزش و آزمون جامع به فراگیر داده خواهد شد. در ادامه مهارت‌های هفتگانه ICDL معرفی می‌شود تا بدانید که در طی گذراندن این دوره‌ها چه اطلاعات عملی و تئوری را کسب خواهید کرد.

مهارت های هفتگانه icdl

۱-    مفاهیم اساسی IT و مبانی کامپیوتر

در این بخش از مهارت‌های هفتگانه ICDL، فراگیر با مبانی و مباحث پایه‌ای نرم افزار و سخت افزار رایانه آشنا می‌شود و مفاهیمی را در خصوص شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی کسب می‌کند. چگونگی کار کردن با سخت افزارهای مختلف رایانه و نحوه اتصال لوازم جانبی مانند صفحه کلید (Keyborad)، موشواره (Mouse)، صفحه نمایشگر (Monitor)، اسکنر و چاپگر (Scanner & Printer) را آموزش می‌بیند. همچنین اطلاعاتی را در مورد نرم افزارهای کامپیوتری و امنیت داده به دست می‌آورد.

۲-    آشنایی با مبانی سیستم عامل ویندوز (Windows)

یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها، ویندوز است که مورد استفاده افراد زیادی در سراسر دنیا می‌باشد. در این دوره از مهارت ICDL، کار با قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل، تنظیمات آن، مدیریت پوشه‌ها و فایل‌ها مانند ایجاد، تغییر نام، کپی، انتقال، حذف، مفهوم ویروس و چگونگی مقابله با آن آموزش داده می‌شود. این موارد برای دانش آموزان و دانشجویان در انجام بهتر تکالیف درسی و پروژه‌های خود بسیار اهمیت دارد.

۳-    آشنایی با مبانی نرم افزار واژه پرداز ورد (Microsoft Word)

واژه پرداز متن ورد، یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای مجموعه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) است که دانستن نحوه کار با آن ضروری می‌باشد. در این دوره از مهارت‌های هفتگانه ICDL هنرجو می‌آموزد که چگونه یک فایل متنی جدید را ایجاد کرده، اندازه و قلم آن را تنظیم، به متن استایل داده، نوشته‌ها را ویرایش و صفحه‌بندی کرده، پس از جدول‌بندی و درج تصاویر برای چاپ آماده کند. با یادگیری نرم افزار Word او می‌تواند در عناوین شغلی مختلفی از جمله ویراستاری مقاله، پایان‌نامه، پروژه، کتاب، نامه نگاری و غیره مشغول به کار شود.

۴- آشنایی با نرم افزار صفحه گسترده اکسل (Microsoft Excel)

در چهارمین مهارت ICDL به نرم افزار صفحه گسترده اکسل می‌پردازیم. این مورد نیز از مجموعه آفیس بوده که کمک زیادی در انجام امور اداری، محاسبه‌های عددی می‌کند. در این دوره آموزشی دانش‌پذیر ایجاد و ویرایش فایل اکسل، فرمول نویسی ساده، نحوه محاسبات، رسم نمودارها و جداول را برای مرتب‌سازی و تهیه گزارشات تحلیلی در حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات یاد می‌گیرد. این موضوع برای حسابداران، حسابرسان، کارکنان اداری و پشتیبانی فناوری اطلاعات بسیار مفید می‌باشد.

۵- آشنایی با پایگاه داده اکسس (Microsoft Access)

در این دوره از مهارت هفتگانه ICDL که افراد کمی نسبت به آن شناخت دارند، مدیریت پایگاه داده (Database) اکسس به منظور آشنایی با مفاهیم و کار با جداول دیتابیس آموزش داده می‌شود. این نرم افزار نیز از مجموعه آفیس مایکروسافت است که برای ساخت و مدیریت انواع پرسش نامه‌، ورود، ویرایش، حذف، جستجو به کار می‌رود. یادگیری آن برای کارکنان فناوری اطلاعات و تحلیلگران داده اهمیت دارد.

۶- آشنایی با نرم افزار ارائه مطلب پاورپوینت (Microsoft PowerPoint)

نرم افزار ارائه مطلب PowerPoint نیز از کاربردی‌ترین مهارت‌های هفتگانه ICDL می‌باشد که در مجموعه آفیس قرار دارد. در این دوره فراگیر با نحوه ایجاد و ویرایش اسلایدهای ارائه، افزودن تصاویر، انیمیشن و موسیقی به آن آشنا شده تا اطلاعات خود را در قالبی زیبا و مختصر در اختیار دیگران بگذارد. در نتیجه می‌تواند پاورپوینت پایان‌نامه، سمینار، ارائه‌های درسی و تجاری را آماده کند.

۷- آشنایی با مفاهیم اولیه اینترنت و ارتباطات (Internet)

در دوره هفتم از مهارت کسب گواهینامه ICDL، با مفاهیم اولیه شبکه، اینترنت و ارتباطات آشنا می‌شوید. کاربران نحوه کار با مرورگرها، جستجو و امنیت در اینترنت، ایجاد ایمیل و کار با آن را یاد می‌گیرند.

 

مزایای یادگرفتن و اخذ مدرک ICDL

مدرک بین‌المللی ICDL از معتبرترین گواهینامه‌ها جهانی در زمینه کامپیوتر است. فراگیری ICDL سطح توانایی افراد و در نتیجه کارایی سازمان‌ها و شرکت‌ها را ارتقا داده و موجب کاهش هزینه‌های پشتیبانی IT  می‌شود. از مزایای یادگیری ICDL برای تایپ پروژه و تحقیق و یا یک نامه برای مدرسه و دانشگاه، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، کسب درآمد از خانه، استخدام در مجموعه‌های دولتی و خصوصی و افزایش حقوق می‌باشد.

 

سطوح ICDL کدامند؟

از سال ۲۰۱۳ به بعد این مهارت در سه سطح پایه، متوسط و پیشرفته به شرح ذیل آموزش داده می‌شود.

سطح پایه:

  • ملزومات کامپیوتر
  • پردازش متن ورد
  • صفحات گسترده اکسل
  •  مباحث تئوری

در سطح متوسط

  • ارائه پاورپوینت
  • پایگاه داده
  • امنیت IT
  • طراحی دوبعدی
  • ویرایش تصویر
  • بازاریابی دیجیتال

 سطح پیشرفته:

  •  اکسل
  • ورد
  • پایگاه داده
  • پاورپوینت تخصصی

 

سخن پایانی

این مدرک برای بسیاری از افراد مفید می‌باشد. برای مثال در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی باعث کسب امتیاز بالایی می‌گردد. کسانی که قصد مهاجرت دارند با این مدرک معتبر رزومه آن‌ها تقویت می‌شود. راه اندازی کسب و ورود به بازار کار با این گواهینامه تسهیل خواهد شد.

 

ممکن است علاقه‌مند باشید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها